Kinesisk censur rammer World of Warcraft

Kina har et anstrengt forhold til online-spil fra udlandet.

Foto: Anders Debel Hansen
Efter et forbud fra de kinesiske myndigheder blev der igen åbnet for World of Warcraft i Kina den 19. september – men nu ser det ud til, at WoW er på vej mod et nyt forbud i verdens folkerigeste land.

WoW gik offline i Kina i juni efter en stribe af problemer med Blizzards forrige partner i Kina og den nuværende operatør Netease, og netop som man troede, at der var fundet en løsning, meldte den kinesiske censur-myndighed General Administration of Press and Publication (GAPP) sig på banen. Her mener man, at spillets indhold er for voldeligt.

Den 19. september gik WoW endelig online igen i Kina, men nu er der nye problemer. GAPP rasler med sablen og har forbudt Netease at opkræve gebyrer fra spillerne, ligesom de heller ikke må optage nye medlemmer. Myndigheden har også afvist at godkende udvidelsen The Burning Crusade i Kina. Netease har angiveligt ikke overholdt de krav, som ministeriet har stillet.

Det menes at der er mere end 50 millioner online-spillere i Kina, som dermed er et meget interessant marked for WoW. Der tales om årlige vækstrater på mellem 30 og 50 procent. Men der spekuleres i, at kineserne muligvis forsøger at beskytte deres egne onlinespil og holde udenlandske spiludbydere ude af markedet. Nye regler gør det meget svært for udenlandske investorer at skyde penge i kinesiske onlinespil, og censurmyndigheder gør livet svært for Blizzard og andre udenlandske spiludbydere.