Kineserne slipper for angreb i Det Røde Hav – men Mærsk må sejle den dyre vej syd om Afrika. Her er forklaringen.

Kineserne har store interesser i at holde skibstrafikken åben gennem Det Røde Hav. Men konflikten, som blandt andet har fået Mærsk til at sende alle skibe syd om Afrika, er svær at håndtere for Kina, som er faldet tilbage til den gamle tradition om at holde så lav en profil som muligt.

Houthi-støtter viser deres støtte til Palæstina, mens de protesterer over amerikanske angreb på mål i Yemen i begyndelsen af februar. Yahya Arhab/EPA/Ritzau Scanpix

I begyndelsen af december blev et kinesisk containerskib angrebet af droner afsendt fra den iranskstøttede Houthi-bevægelse. Angrebet førte til skade på motoren, og skibet begyndte at tage vand ind.

Containerskibet var lejet af det Hongkong-baserede rederi OOCL, som den statsejede kinesiske shippinggigant COSCO kontrollerer. Det er den eneste gang, at et skib fra Kina har været mål for houthiernes mange raketter de seneste måneder.