Kineserne skal lære at spise dansk ost

Prins Henrik indvier Arlas nye innovationscenter i Beijing, der skal udvikle oste til de kinesiske forbrugere.

For to år siden var den daværende kinesiske præsident Hu Jintao i Danmark - i de kommende dage er dronning Margrethe og prins Henrik for anden gang på statsbesøg i Kina. Fold sammen
Læs mere
Foto: Keld Navntoft
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det bliver hverken i dag eller i morgen, at kineserne kaster sig over dansk ost. Men Arla Foods vil lære kineserne at spise ost. Det kan f.eks. være ost, der smager af jordbær eller banan.

Med dronning Margrethe i spidsen indleder 161 virksomheder torsdag det hidtil største danske eksportfremstød i Kina. Arlas topchef Peder Tuborgh er med i erhvervsdelegationen. Med et nyt innovationscenter i Beijing vil Arla udvikle oste og mejeriprodukter, der er specielt designet til det kinesiske marked. Det danske stormejeri håber f.eks. at kunne udvikle et osteprodukt, der kan understøtte Arlas ventede eksporteventyr i Kina.

»Det handler om at udvikle det næste blockbuster produkt til den kinesiske mejerikøler. Vi starter med at fokusere på ost. Missionen er at skabe de helt rigtige osteprodukter, der får kineserne til at elske ost i forskellige sammenhænge, hvor man ikke før har været vant til at spise ost. Men det skal ske på en måde, der respekterer og bidrager til madkulturen i Kina, og derfor placerer vi centret i Beijing,« siger Frede Juulsen, Senior Vice President med ansvar for Arlas kinesiske forretning.


På lørdag indvier Prins Henrik i Beijing officielt det nye innovationscenter med navnet »China-Denmark Milk Technology Cooperation Centre«. Her skal Arla arbejde sammen med Kinas største mejeriselskab Mengniu Dairy Group for at styrke den kinesiske mejeriindustri, når det gælder mælkekvalitet, sporbarhed og kontrolleret mælkeproduktion på gårdene. Det sker med udgangspunkt i Arlas skandinaviske kvalitetsprogram Arlagården.

Arla investerer i første omgang ca. 10 mio. kr. i etablering af det nye innovationscenter i Beijing. Det bliver en del af Arlas globale strategiske innovationsarbejde og kommer til at høre under det nye globale innovationscenter i Agro Food Park, som Arla for tiden opfører.

Arlas eksport til Kina lå sidste år på omkring én milliard kr. Målet er, at den skal stige til 3,5 milliarder kr. i 2017. Det er hovedsageligt mælkepulver fra Arlas europæiske fabrikker, der i dag trækker salget i Kina. Hertil kommer langtidsholdbar mælk. Salget af ost er yderst beskedent.