Kineserne hapser Lillebror

Arlas koncernchef Peder Tuborgh nåede sit ambitiøse mål om en omsætning på 75 mia. kr. to år tidligere, end beregnet. Nu skal virksomheden rette fokus mod verdens nye, købestærke middelklasse..

Peder Tuborgh direktør for ARLA Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Med en omsætningsforbedring på 30 mia. kr. på få år, kunne man tro, at Arlas koncernchef Peder Tuborgh trængte til et pusterum. Men sådan spiller det ikke i landbruget, hvor ejerne - 12.300 mælkeproducenter - ikke falder i svime over, at omsætningen runder 75 mia. kr. og opfylder strategiplanen to år før beregnet.

Producenterne er ramt af krisen og har problemer med at få økonomien til at hænge sammen. Den eneste måde at få dem til ikke at hænge med mulen er at sætte højere krav og forventninger til ledelsen. Derfor tørner Arla nu ud mod større mål, nemlig hele verdens nye og købestærke middelklasse.

"Det vigtigste i vores nye strategiplan er, at vi nu for alvor satser på verdens vækstmarkeder. Den gamle plan var især en europæisk strategi. Det er fremvæksten i af en ny købedygtig middelklasse i vækstlandene, det giver Arla nye muligheder," siger Peder Tuborgh i et interview med Business Søndag.

Peder Tuborgh sætter også gerne et par tal på den ekspansive ambition. Omsætningen i Rusland skal tredobles til godt to mia. kr. I Mellemøsten skal omsætningen fordobles til fem mia. kr. - herunder Afrika, som den danske mejerikoncern venter sig meget mere af de kommende år.

Det kinesiske marked venter Peder Tuborgh sig allermest af. De kinesiske børn skal lære Lillebros ostehapse at kende, og selv han ikke vil sætte tal for på forventningerne, er mindst dobbelt så meget som de 1,7 mia. kr., Arla har investeret i alliancen med sin kinesiske partner, et godt gæt.

Trods krisens barske realiteter for tusinder af Arlas ejerkreds ser Peder Tuborgh optimistisk på fremtiden.

"Det, vi oplever blandt mælkeproducenterne lige nu, fører til rationaliseringer og sammenlægninger. Vi har set det før. Men vi kommer igennem det."

LÆS HELE INTERVIEWET MED PEDER TUBORGH I BUSINESS SØNDAG