Kineserne er på spil

Kort nyt: Kinesiske spilproducenter bereder sig på at rykke til de vestlige markeder.

Foto: Colourbox
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Med kontanter fra nylige børsnoteringer vil Changyou og Shanda Games sammen med andre udfordre de store spilproducenter, Electronic Arts og Activision Blizzard, på disses hjemmebane. Changyou lancerer i begyndelsen af 2010 onlinespillet »Dragon Oath« i USA efter en prøveperiode i Europa.

Kina har flere end 50 millioner, der spiller onlinespil, og ventes i 2011 at sidde på 40 procent af det globale marked. Forretningsmodellen er, at spillerne ikke betaler for spillet men for opgraderinger som et kort eller et våben - modsat den amerikanske og europæiske abonnementsmodel.

Onlinemarkedet på verdensplan vokser stærkt. Omsætningen ventes i 2010 at vokse 21 procent til 13 milliarder dollars, hvor konsol- eller videospillene falder med fem procent. Th.