Kinesere vil ned i din lomme

En af verdens største leverandører af mobiludstyr - Huawei - rykker ind i Danmark med Android-mobiltelefoner og håber at nå julehandelen.

Vi har stor tiltro til, at vi med konkurrencedygtige priser og stadig mere avancerede funktioner kan få fat i danske kunder,« siger Jason Lan, der er landechef for Huawei i Danmark. Foto: Fold sammen
Læs mere

Der skal hverken stå Apple, Nokia, HTC eller Sony Ericsson på de mobiltelefoner, som danskerne trækker op af lommen. Kineserne vil i lommerne på os, og allerede til jul håber en af giganterne, Huawei, at være ude i butikkerne med flere af sine Android-mobiltelefoner.

Huawei - eller »Who Are We?« (Hvem er vi?), som det spøgefuldt siges, når udtalen er et problem - er bedst kendt for sine 3G-mobilmodem til bærbare computere men er ellers gråzone for de fleste. Huawei er imidlertid verdens næststørste leverandør af mobiludstyr efter svenske Ericsson og foran både Nokia Siemens Networks og Alcatel Lucent og har sammen med sin kinesiske konkurrent ZTE fået rigtigt godt fat på mobilmarkedet i hjemlandet. På verdensplan er Huawei den niendestørste mobilproducent og sælger flere mobiltelefoner end Sony Ericsson.

»Vi har stor tiltro til, at vi med konkurrencedygtige priser og stadig mere avancerede funktioner kan få fat i danske kunder. Folk skifter meget hurtigt mobiltelefonen ud. Tidligere skete det hvert eller hvert andet år, nu går der måske kun et halvt år. Vi taler med alle fire danske topselskaber - TDC, Telia, Telenor og »3« - men har hidtil mest satset på netværksudstyr, og derfor kender folk os ikke. Men Huawei går efter at blive verdens nummer 3 i 2015, så om tre-fem år er vi en central leverandør af telekommunikation,« siger Jason Lan, landechef for Huawei i Danmark siden 2009.

Hurtige til ny teknologi

Huawei kom til Danmark i september 2007 og har på to år udvidet forretningen fra seks til i dag 30 ansatte. På verdensplan beskæftiger Huawei dog 100.000, hvoraf 44 procent arbejder med forskning og udvikling - formodentlig verdens største afdeling af sin art. Huawei anvender Googles Android-styresystem i sine telefoner og tavlecomputere men er godt klar over, at man bl.a. er oppe mod fordommene om, at kinesiske varer nok er billige og ikke så gode kopiprodukter.

»Udfordringen er, hvordan man slår varemærket fast. Vi håber, at samarbejdet med teleselskaberne vil give synergi, når vi nu for alvor rykker ind på privatmarkedet. Danmark og Norden er hurtige til at tage ny teknologi til sig. Derfor er Danmark og Norden det bedste sted at lære for os. Tærsklen for at komme ind på markedet her er meget høj, men vi oplever en positiv modtagelse, og vi vil gå ind på alle niveauer. Og så er vi jo stadig meget unge, så vi ser et stort potentiale,« smiler Jason Lan.

Prisen afgør ikke alt

Huawei ændrede i begyndelsen af 2011 strategi fra altovervejende at sælge netværksudstyr til teleselskaber og satser nu bevidst på også at rykke ud i verden med mobiltelefoner og ind i frem for alt de helt store virksomheder. Virksomhedsafdelingen skal på tre-fem år nå en omsætning på 15 milliarder dollar (79,6 mia. kr.) eller en vækst på 50 procent om året.

»Afgørende for disse ambitiøse vækstmål bliver evnen til at ekspandere internationalt og udvikle distributionen. Dette vil ikke ske uden udfordringer. Huawei står ikke som et stærkt mærke blandt virksomheder, har en lille markedsandel, og der er kulturel og politisk modstand i USA og på andre vestlige markeder,« siger analysefirmaet Canalys, som dog advarer mod at afskrive Huawei som en konkurrent til Cisco, HP og Juniper.

Især i Central- og Østeuropa, Mellemøsten, Afrika og Latinamerika kan Huawei hurtigt vokse, og ifølge Canalys har Huawei den finansielle styrke til at sætte ind mod de store på det globale marked. Desuden vil Huaweis størrelse hjælpe med at vinde virksomhedsordrer, lyder vurderingen.

Huaweis danske landechef jager en pæl gennem brancheforlydender om, at kineserne har lettere ved at vinde ordrer, fordi de samtidig kan tilbyde favorabel finansiering af kontrakterne.

»Det er en misforståelse, og mangel på viden, at vi har andre finansielle aktiviteter ud over, hvad konkurrenterne har. Huawei er et privat firma, de ejes af de ansatte. Det er også mangel på respekt for kunderne, at de skulle vælge os alene ud fra en lav pris. Vi får omfattende spørgsmål fra kunderne hver gang, og navnlig ingen nordiske virksomheder vil udelukkende vælge os på grund af prisen. Den nordiske kultur er, at det tager tid at vinde tillid, og vi skal vise os værdige. Den slags tager tid at bevise. Hvis folk kun valgte os på grund af prisen, ville vi jo have ligget i top for længe siden,« siger Jason Lan.