Kinesere ruller skytset ud mod iPad

Verdens tredjestørste PC-producent rykker ud med tre tavlecomputere, som skal udfordre Apples dominans på det nye marked.

Foto: RICK WILKING
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En af verdens største computerproducenter ruller nu skytset ud mod Apples iPad: Kinesiske Lenovo, der er verdens tredjestørste PC-producent og Kinas ubestridt største, har lanceret tre tavlecomputere, som skal tage kampen om det nye marked op.

Se billederne: Lenovos iPad-konkurrent

»Vi vil være en af de stærkeste spillere på området,« fastslår Lenovos topchef Yang Yuanquing over for den britiske finansavis Financial Times.

Pres på priserne

Selv om Lenovos salg i Kina i det forgangne kvartal voksede med 23,4 procent til 2,8 milliarder dollar, solgte Apple dog endnu mere, nemlig 3,8 milliarder dollar.

Lenovos våben består af tre tavlecomputere. Lenovo har både Google Android og Microsoft Windows som styresystemer, og kineserne satser på at vinde markedsandele på prisen.

»Apple dækker kun topmarkedet. Med en pris på 500 dollar (2.500 kroner, red.) kan man ikke vinde i de små byer med lave indkomster. Jeg siger ikke, at vi ønsker at sænke prisen betragteligt. Vor strategi er snarere at tilbyde flere kategorier for at dække markedet,« siger Lenovo-topchefen.

HP giver op

Apple anslåes at sidde på omkring 70 procent af markedet for tavlecomputere, som er det eneste computermarked i vækst i øjeblikket.

Verdens største PC-producent Hewlett-Packard (HP) besluttede i sidste uge, at hele satsningen på det nye styresystem WebOS og HPs egen tavlecomputer TouchPad sandsynligvis gravlægges på grund af dårligt salg. Det bekymrer ikke Lenovo-chefen.

»Lenovo tror fuldt og fast på, at der er masser af plads til vækst med overskud, innovation og succes på længere sigt i PC-branchen, hvis man blot har den rette strategi, fremragende produkter og en stærk global tilstedeværelse,« fastslår Yang Yuanquing.

Lenovo købte i 2004 hele IBMs PC-produktion med ThinkPad-serien og har siden formået at udnytte købet til at få et solidt fodfæste på navnlig erhvervsmarkedet.