Kinesere kopierer igen på livet løs

Den positive effekt af de Olympiske Lege i 2008 er nu så godt som forduftet, når det kommer til problemerne med kopiering og patentkrænkelse i Kina. Danske virksomheder undervurderer problemet.

Kina er verdens suverænt største kopination - her kvaser schweiziske myndigheder ulovlige kopier af Le Corbusier-møbler. Havde de været ægte, havde de været over en halv mio. kr. værd. Fold sammen
Læs mere
Foto: Denis Balibouse
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Man behøver ikke lede ret længe på et kinesisk marked, før man har fået tilbudt både en Mulberry-taske og et par Nike-løbesko til priser på henholdsvis 300 kroner og 50 kroner. I markedets intense larm af højtråbende sælgere og ivrige kunder, der bruger alle trick i bogen for at presse priserne yderligere ned, kan det være svært at holde hovedet koldt og modstå fristelsen. Men det er ikke svært at regne ud, at der er tale om billige og ulovlige kopivarer – heller ikke selv om sælgerne om og om igen forsøger at overbevise én om, at der skam er tale om ægte produkter.

Kopiprodukter er nemlig i stor stil tilbage på gaden i Beijing, selv om de kinesiske myndigheder op til og under OL i 2008 erklærede, at nu skulle det være slut med kopivarerne i Kina. Men det er ikke kun kopivarerne, der igen er udbredt i Kina. Også krænkelser af patenter er i hastig vækst, og problemet er nu så stort, at det anslås, at alene amerikanske virksomheder taber omsætning og værdier for op mod 250 milliarder kroner om året på de kinesiske kopier. Det viser en rapport fra Det Amerikanske Handelskammer. Samtidig er krænkelser af patenter og andre rettigheder nu for 24 procent af de amerikanske virksomheder det største enkeltstående problem ved at gøre forretning i Kina. For et år siden anså kun 19 procent af virksomhederne patentkrænkelse som det største problem i Kina.

Martin Gruppen på kopi- op patentjagt

Den amerikanske irritation over opblomstringen af patentkrænkelser og kopiering i Kina kan man sagtens genkende hos den danske lysproducent Martin Gruppen, der har været på det kinesiske marked i over ti år. Her oplever man en bred vifte af kopiproblemer: »Det er alt lige fra det helt banale som kopiering af logoer og sloganer til det mere omfattende som krænkelser af patenter. Vi har endda oplevet, at hele produktlinjer bliver kopieret i Kina. Kulturen omkring kopiering er meget stærk, og vi oplever, at det både er forretningspartnere og ansatte, der kan stå bag,« siger Henrik Villumsen, vicedirektør i Martin Gruppen.

Han er skuffet over, at de kinesiske myndigheder langt fra lader handling følge med løfterne om at slå ned på kopieringen. »Det er meget vanskeligt at komme igennem til myndighederne. De siger, at de gør meget, og det er da også rigtigt, at lovgivningen inden for intellektuel ejendom nu efterhånden er på højde med vestlige standarder. Men myndighederne håndhæver ikke loven fuldt ud – især ikke når man kommer uden for de større byer som Shanghai og Beijing. I praksis er det tilsyneladende umuligt at håndhæve lovgivningen på landet,« siger Henrik Villumsen.

Egne jurister

For Martin Gruppen har løsningen på de mange patentkrænkelser og kopieringssager i Kina været at ansætte egne jurister, der for Martin Gruppen i Kina konstant kører sager mod selskaber eller enkeltpersoner, der har krænket Martin Gruppens produkter. »Man må nok bare indstille sig på, at retssager og søgsmål mod kopister er en del af omkostningen ved at gøre forretning i Kina. Vores erfaring er, at det er meget effektivt at ansætte lokale jurister.

Derudover er det helt afgørende, at man får registreret alle sine patenter hos de kinesiske myndigheder, så det står helt klart, hvis man oplever kopiering eller patentkrænkelser.« Hos DI oplever man også, at mange danske virksomheder støder på alvorlige problemer med kopiering og patentkrænkelser, når de bevæger sig ind på det kinesiske marked.

Men stigende problemer med kopiering bør ikke afholde danske virksomheder fra at søge til Kina, lyder det fra Kunal Singla, konsulent i DI: »Især de små og mellemstore virksomheder bør nok være mere opmærksomme på problemet og indregne risikoen i deres strategiske overvejelser. For det er en reel risiko ved at være i Kina, at man kan blive udsat for patentkrænkelse og kopiering. Men fordelene ved at være på det kinesiske marked vil klart opveje problemerne med kopiering, og desuden oplever vi, at de kinesiske domstole har strammet op, når det kommer til at tage sagerne alvorligt.«



INFOshop: Kina - trussel eller mulighed?