Kinesere investerer millioner i god dansk lyd

I Skanderborg bygger den eksklusive spiller i lydklassen sammen med sine nye kinesiske ejere et af Europas ypperste testcentre for højttalere. Centret skal teste Dynaudios fremtidige produkter, som fortsat skal være i verdensklasse – men i en lavere prisklasse.

Dynaudios administrerende, direktør Lars Prisak, lægger ikke skjul på, at det er den kinesiske virksomhed Goerteks opkøb af 83 procent af den danske højttalervirksomhed, der har gjort det økonomisk muligt at bygge et nyt udviklingscenter. Foto: PR-foto
Læs mere
Fold sammen

I Skanderborg er Dynaudio gået i gang med at bygge et udviklingscenter, der skal sikre, at den danske virksomhed fortsat har en plads på det internationale hifi-verdenskort som leverandør af sublim lyd.

Dynaudio er kendt som en af verdens bedste højttalerproducenter, men Skanderborg-virksomheden vil nu gå skridtet videre og udbrede sin lyd til flere. I de bestræbelser er det nye udviklingscenter helt afgørende.

Centret bygges rundt om en 13 gange 13 gange 13 meter stor betonkube, der bliver lydtemplets hellige midte. Midt i det kvadratiske rum skal Dynaudios fremtidige højt­talere eksamineres og testes. I et tredimentio­nelt wiresystem hænger en mikrofon, som foretager et stort antal lydmålinger omkring højttaleren, inden lyden rammer væggene og simulerer på den måde et uendeligt stort rum.

»Vi skal samle den gode lyd her,« siger Lars Prisak, administrerende direktør for Dynaudio, som i december 2014 blev opkøbt af den kinesiske virksomhed Goertek.

For et beløb på 291 millioner kroner sidder kineserne i dag på 83 procent af aktierne, og Lars Prisaks udtalelse kommer med en vis lettelse: Han ser investeringen i udviklingscentret som et udtryk for, at Goertek ønsker at bevare den danske knowhow og udvikle den i Skanderborg.

Bredere målgruppe

Dynaudio er kendt for at designe god lyd til studier, biler og hjemmebrug. På verdensplan står der Dynaudio-højttalere i over 10.000 studier, hvilket svarer til, at omkring 40 procent af den musik, de fleste har i deres musiksamling, enten er indspillet, mixet eller mastered på danske højttalere.

Hvor B&O er blevet verdensberømt på sit design, har Danmarks næststørste højttalerproducent udspillet sin rolle i nichen for high end-højttalere.

Men med det nye udviklingscenter følger også en ny strategi for Skanderborg-virksomheden. Dynaudio skal være mere kundevenlige, og det bliver overvejende intelligente hjemmehøjttalere, der skal måles i testrummets midte.

»Vi går ikke på kompromis med vores kvalitet, men investerer i at udnytte og udvikle den viden, vi har til også at lave god lyd til almindelige mennesker,« siger Lars Prisak og tilføjer: »Alternativt bliver vi siddende i det hjørne, der hedder super high end-lyd, mens det langsomt svinder ind, og så hænger vi ligesom der.«

Lars Prisak lægger ikke skjul på, at det er kinesernes opkøb, der har gjort udviklingen mulig for Dynaudio, idet virksomheden som følge af finanskrisen måtte fyre hver tredje medarbejder i 2009.

»Vi har ikke haft pengene selv, men kineserne giver os muligheden for at komme videre,« siger Lars Prisak, der erkender, at opkøbet også medfører, at Skanderborg-virksomheden har måttet give afkald på en del af sin selvstændighed og lære at forstå kinesisk kultur.

Udviklingscentret skal stå færdigt i december 2016, og Dynaudio bliver ifølge Lars Prisak de kommende år ikke en virksomhed, der kommer til at tjene penge, men en virksomhed, der investerer i fremtiden.

I løbet af 2015 tredoblede Dynaudio antallet af ansatte, så der i dag arbejder godt 250 medarbejdere med udvikling og produktion af Dynaudios højttalere i Skanderborg, primært danske audioingeniører.

Og fremtiden tegner lyst, mener Lars Prisak. I de seneste år er der nemlig sket en udvikling mod bedre lydfiler og en interesse for afspilning i højere kvalitet. I takt med at streaming-tjenesterne for musik er begyndt at levere lyd i højere kvalitet, og mange månedligt betaler for adgang til musik via tjenester som Spotify, er interessen for at afspille det på gode højttalere også steget – ikke mindst blandt unge, forklarer han.