Kinesere ærgrer sig over SAAB-fiasko

Det fejlslagne forsøg på at købe SAAB kan meget vel have været sidste chance for kinesiske virksomheder for at købe sig ind i et vestligt bilmærke, vurderer kinesisk brancheforening.

Solen gik endeligt ned over SAAB-fabrikken i Trollhättan 19. december, da ejerne gav op. Fold sammen
Læs mere
Foto: SCANPIX SWEDEN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De kinesiske virksomheder Pang Da og Youngmans forsøg på at sætte sig på det svenske bilmærke SAAB endte i fiasko i december. Ser man på konsekvensen for den kinesiske bilindustri, var det en alvorlig bet, at handlen slog fejl, vurderer bilbranchens organisation ifølge det svenske nyhedsbureau TT.

Det er Yang Jian, redaktionschef på branchens magasin Automotive News China, der offentligt ærgrer sig på bilbranchens vegne, og det skyldes grundlæggende, at han vurderer, at løbet nu er kørt for de kinesiske virksomheder.

For i hans øjne var SAAB den sidste mulighed for kinesiske selskaber for at købe sig til et stærkt brand, som ville kunne sælge i vesten. Tilbage står en bilindustri, som er internationalt svag og som ikke har den tekniske knowhow til at konkurrere direkte med vestens bilmærker, siger han ifølge TT.

Problemet er, at så godt som alle mindre vestlige bilmærker i dag er delvist ejede af nogle af de store bilkoncerner, og ingen af dem er interesserede i at sælge hverken teknologi eller brandværdi til kinesiske selskaber, da de derved vil miste deres bedste kort i spillet mod de kinesiske bilproducenter. Derfor vurderer Yang Jian, at løbet er kørt.

Han noterer sig dog, at det lykkedes selskabet Geely at sætte sig på et andet vestligt mærke, nemlig Volvo. Men det bliver det eneste opkøb af sin slags, da de vestlige bilkoncerner ikke mere kører på randen af en konkurs, som det var tilfældet for få år siden.

Det hæderkronede svenske bilmærke SAAB indleverede konkursbegæring mod sig selv 19. december efter ejerne i over et halvt år havde forsøgt at stable redningsplaner på benene.

Det var i sidste ende den amerikanske bilgigant General Motors, der tog livet af det svenske bilmærke, da det via præferenceaktier spændte ben for et salg til Pang DA og Youngman.