Kindle Fire vil starte priskrig på tavle-PCer

Amazons nye tavlecomputer sælges til under halv pris af Apples iPad. Det vil presse priserne nedad.

Amazons topchef, Jeff Bezos, med den nye Kindle Fire, som skal slå Apples iPad af banen. Foto: Shannen Stapleton, Reuters/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Internetgiganten Amazons indtog på tavle-PC-markedet med den nye Kindle Fire til under halv pris af Apples iPad kan tvinge de øvrige tavle-PC-producenter til at sænke priserne.

Amazons topchef, Jeff Bezos, fremviste onsdag aften i New York den syv tommer store Kindle Fire til blot omkring 1.000 kroner (199 dollars). Det er langt under halvdelen af de 499 dollars, som Apples billigste iPad koster, men som alle øvrige tavle-PC-producenter har lagt sig tæt op ad.

Med eller uden mobilnet

Tavlecomputerne sælges i Danmark typisk for 4.000-5.000 kroner i forretningerne, uanset om de er syv, otte eller ti tommer store. Der er forskel på priserne, alt afhængigt af om man vælger en model, der kun kan skabe trådløs forbindelse, eller om man også vil kunne koble sig på mobilnettet og dermed have adgang næsten hele tiden. Men priserne ligger en del over, hvad de normale bærbare PCer efterhånden er kommet ned på.

Samsung har ført an blandt konkurrenterne med sin Galaxy Tab-serie, men også HTC Flyer, Asus EeePad, LG Optimus Pad, Motorola Xoom og Acer Iconia er blandt de mange, der kæmper om markedet. Alle leveres de med Google Android som styresystem, ligesom den nye Kindle Fire.

Sony er som den sidste af de store teknologiproducenter klar med Tablet S og Tablet P - sidstnævnte kan klappes sammen.

Prisen er afgørende for at nå massemarkedet

Kindle Fire har hverken kamera eller mikrofon og kan kun kobles på trådløse net, ikke på mobilnettene. Men Amazons store styrke som internetbutik med over 18 millioner bøger, musiknumre og film på hylderne samt et utal af andre varer tilfører Kindle Fire en ekstra dimension, der kan gøre den attraktiv blandt forbrugerne.

Den lave pris er således Amazons måde at få Kindle Fire ud blandt forbrugerne, ganske som når teleselskaberne har givet tilskud på at få priserne på mobiltelefonerne ned, så folk faktisk købte de dyrere modeller. Derefter blev de gode forbrugere, nu hvor selve telefonen var kommet i hus.

»Prissætningen er kritisk for at vinde andele på tavle-PC-markedet. Konkurrerende producenter har fejlet i at tiltrække kunder, fordi de har styret efter iPad-priser uden at kunne levere tilsvarende indholdstilbud,« siger analytiker Adam Leach fra analysefirmaet Ovum til nyhedsbureauet Reuters.

Det globale salg af tavlecomputere ventes tredoblet i år til 60 millioner styk og vil ifølge analysefirmaet IHS iSuppli stige til 275,3 millioner i 2015.

I øjeblikket dominerer Apple markedet med en markedsandel på 60-75 procent, afhængigt af hvilket analysefirmas tal man bruger.

Sony meldte i januar 2011 ud, at Sony allerede i 2012 ønsker at være nummer to på tavle-PC-markedet efter Apple.

Se TV: Amazons Fire varmer op under tablet-krigen