Kinas svar på Tesla kører hurtigere – mod afgrunden

Den kinesiske elbilsproducent Nio har villet tage kampen op mod Tesla. På ét område har den vundet, men desværre ikke i positivt terræn, og nu kæmper selskabet for overlevelse.

Den kinesiske elbilproducent Nio, der her fremviser modellen ET Preview på Shanghai Auto Show i april, kæmper i øjeblikket med en enorm gæld i bestræbelserne på at slå Tesla af tronen. Arkivfoto: Greg Baker/AFP/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

Kinesiske Nio har levet et dyrt liv i overhalingsbanen i bestræbelserne på at vælte Tesla af tronen på elbilsmarkedet. Udfordreren har i processen formået at nå en negativ milepæl langt hurtigere end Tesla. Ifølge Bloomberg News har Nio præsteret at opbygge et tab på fem mia. dollar på blot fire år. Tesla, der ellers har været notorisk og næsten lige så kendt for sin underskudsgivende forretning som for sine biler, var 15 år om at nå den gældsbyrde.

Blødningen er ikke stoppet hos den kinesiske elbilproducent, der gik på børsen i USA for et år siden. Tirsdag kunne Nio præsentere et kvartalsregnskab, der var mere blodrødt end forventet. Analytikere havde peget på et tab på 369 mio. dollar, men blev i stedet for præsenteret for et underskud på 463 mio. dollar. Det betyder, at Nio nu har rundet et tab på knap seks mia. dollar siden starten i 2014.

»Folk spekulerer på, om virksomheden kan fortsætte med at overleve,« siger Jason Chen, analytiker hos Blue Lotus Capital Advisors, til Bloomberg.

Grobund for bekymring

Bernstein-analytikeren Robin Zhu slog en lignende tone an i sin analyse med titlen »Tick Tock, Tick Tock«, hvor vurderigen var, at Nio kun har et par ugers likviditet tilbage. Udfordringerne for Nio skulle være svage salgstal, at selskabet har været nødt til at trække biler tilbage fra markedet, og at omkostningerne løber løbsk.

I det bredere perspektiv giver bilproducentens kamp grobund for bekymring for, at Kinas statsstøtte til industrien har pustet en boble op, der er klar til at springe. Landets salg af elbiler og »ny energi«-køretøjer faldt i august for anden måned træk. Samtidig nedskalerede den kinesiske regering sine subsidier. Kina tegner sig for halvdelen af verdens salg af elbiler.

For Nio betyder det nye tab, at dets stifter, William Li, og den kinesiske teknologikæmpe Tencent, der er storaktionær i elbilproducenten, må til lommerne. Fra de to bliver der tilført yderligere 200 mio. dollar. Samtidig har man fremlagt planer om at spinne en række forretninger ud af selskabet og reducere medarbejderstaben fra omkring 9.900 til 7.800.

Men det var tilsyneladende ikke nok. Aktien faldt 20 procent på den amerikanske børs og er nu faldet med mere end 80 procent fra højdepunktet ved børsnoteringen.