Kinas internetgigant gør klar til børsnotering

Alibaba Group, verdens største e-handelsfirma, vokser støt. Virksomhedens længe ventede børsnotering kan nå op på 100 milliarder dollar.

Ansatte i Alibabas hovedkvarter i Hangzhou spiller bordtennis. Senest har virksomheden købt sig ind i Kinas mest sociale medie, mikrobloggen Weibo. Foto: Steven Shi/Reuters Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Historien om Alibaba er historien om internettet i Kina. Verdens folkerigeste nation var knap nok kommet online, før en spinkel iværksætter fra byen Hangzhou lancerede den første kommercielle hjemmeside.

Iværksætteren var den nu 48-årige Jack Ma. Tidligere på måneden trådte han tilbage som direktør for Alibaba Group, men fortsætter som bestyrelsesformand. På 14 år er virksomheden gået fra at være et eksperiment i Jack Mas lejlighed til et internetimperium på vej mod en af de største børsnoteringer nogensinde. Alibaba har om nogen formået at kombinere Kinas økonomiske vækstmodel og teknologiske udvikling. Derfor spår nogle eksperter, at børsintroduktionen kan runde de magiske 100 milliarder dollar.

Alibabas kerneydelse er salg på internettet. I starten som et bindeled mellem udenlandske købere og kinesiske sælgere, der på onlineplatformen Alibaba.com tilbage i 1999 fik et fælles mødested. En hær af små og mellemstore virksomheder har siden brugt Alibaba.com som forbindelsen til kinesiske producenter og leverandører. Hjemmesiden tiltrækker i særlig grad virksomheder, der konkurrerer på at købe stort ind og sælge billigt. En af dem er danske Sortesokker.dk, der helt som navnet antyder sælger sorte sokker på internettet. »Vi gør det simpelt, for dig og for os selv! 1 farve, 1 størrelse, stor mængde!« skriver virksomheden på sin hjemmeside.

»Vi var tre iværksættere, der gerne ville starte noget sammen, og det måtte gerne være import fra Kina. Igennem Alibaba fik vi tilsendt prøver fra en hel masse leverandører, og hvor vi måske selv kunne have googlet os frem til fire eller fem leverandører, så var der hos Alibaba flere hundrede,« fortæller daglig leder Nicolai Lønne.

Større, hurtigere og billigere har alle dage været Alibabas vækstmodel. I 2003 lancerede virksomheden Taobao, en kinesisk pendant til amerikanske eBay, hvor Kinas mange millioner internetbrugere kan købe og sælge online. I 2008 fulgte Tmall, en variant af Amazon for etablerede mærker med interesse i at nå de stadig mere købestærke kinesere.

E-handel i kraftig vækst

E-handel i Kina er de sidste ti år vokset med 120 pct. om året og udgjorde sidste år en værdi på 980 mia. kr. Ifølge konsulentvirksomheden Boston Consulting Group overhaler Kina om to år USA målt på online- omsætningen. Potentialet i Kina er fortsat enormt, og Alibaba er også begyndt at vinde markedsandele på andre vækstmarkeder. Godt hjulpet på vej af virksomhedens eget betalingssystem Alipay, der bygger på et princip om, at sælgeren af en vare først får udbetalt sine penge, hvis brugeren er tilfreds. Et system, der virker godt i økonomier, hvor forbrugeren står svagt og har få klagemuligheder. Amazon og eBay kan ikke længere følge med, og Alibaba Group er i dag verden største markedsplads for handel på nettet.

Af samme grund har alverdens analytikere travlt med at spå om resultatet af internetgigantens børsnotering. Økonomien fejler ikke noget. Alibabas overskud for sidste kvartal i 2012 var på 650 millioner dollar – en fremgang på 156 procent. Ifølge Morgan Stanley kan omsætningen stige 59 pct. i år og 44 pct. til næste år. Nogle af de højeste vurderinger lyder på en notering på over 100 milliarder dollar, mens andre analytikere, baseret på Alibabas opkøb af egne aktier, sætter tallet væsentligt lavere til omkring 40 milliarder dollar.

Hård konkurrence

Alibaba står stærkt på det kinesiske marked for e-handel, men andre af Kinas internetselskaber presser på. Særligt Tencent, der ejer nogle af Kinas mest populære onlinetjenester, udgør en trussel. De to internetgiganter krydser klinger på en række områder, men indtil nu har Tencent været langt bedre end Alibaba til at udvikle nye sociale medier. Mange hundrede millioner brugere logger dagligt på populære tjenester som QQ og WeChat, hvilket sikrer Tencent milliarder i annonceindtægter og et gyldent udgangspunkt for virksomhedens voksende ambitioner på det lukrative marked for e-handel.

Alibabas modtræk har været at lancere et nyt styresystem til mobiltelefoner, og sidste måned investerede virksomheden 3,4 mia. kr. i at købe 18 pct. af Kinas mest populære sociale medie, mikrobloggen Weibo. Om det er nok til at sikre Alibaba en børsnotering i den højere ende af skalaen vil vise sig. Datoen for en notering er endnu ikke fastsat. Jack Ma har lovet, at det vil ske, men vil endnu ikke afsløre hvornår.