Kina skal booste DLGs omsætning

Den danske landbrugsgigant, DLG, slog rekord med en omsætning på 59 mia. kr. sidste år. Ved at investere 100 mio. kr. rykker DLG nu ind i Kina, og målet er at booste selskabets omsætning.

Foto: Annelene Petersen

Den danske landbrugskæmpe DLG fortsætter sin stærke vækst i Nordeuropa. Med en omsætning i 2013 på 59 milliarder kr. er DLG allerede tæt på at nå sit ambitiøse mål om et salg på 60 milliarder kr. i 2016.

Men der er nu sat nye skibe i søen samt sat ambitiøse mål for DLG. Salg af specialfoder til kinesiske svineproducenter skal være med booste DLGs drømme om massiv vækst og indtjening i de kommende år. Det fremgik af dagens pressemøde, hvor DLGs koncernchef Kristian Hundebøll fremlage selskabets årsregnskab for 2013.

DLG går ikke i små sko, men satser i 2020 på at runde en koncernomsætning på 100 milliarder kr. og det skal bl.a. ske via. vækst i Kina.

"Vi har med 59 milliarder kr. i omsætning i 2013 manifesteret vores position som et af Europas tre største landbrugsselskaber." siger koncernchefen.

Sidste års vækst er kommet efter at DLG overtog aktiemajoriteten i det tyske energiselskab Team AG, der har en årsomsætning på 14 milliarder kr..

Koncernen, der nu er oppe på 8.000 ansatte, har tre strategiske hovedfokusområder: Grovvareforretningen i Nordeuropa, vitaminer og mineraler på globalt plan,dvs. specialfoder til svin, og service og energi i Nordeuropa. På de tre områder havde DLG mange successer i 2013, siger Kristian Hundebøll.

Sverige var DLGs mest lønsomme grovvaremarked. Her var der en rekordindtjening på små 100 mio. kr. I Tyskland, der målt på omsætning nu er DLGs største marked, lykkedes det dog ikke helt for selskabet at indfri målene på landbrugsmarkedet i Tyskland. På koncernens salg af mineral- og mineralfoder var der en rekordomsætning på 89 mio. kr.
 
Et af de få skår i glæderne, som førte til en dårligere indtjening end ventet, var et ikke ubetydeligt underskud i maskinfabrikken Kongskilde Industries. Derfor skal virksomheden trimmes og effektiviseres yderligere. I 2014 regner selskabet med at nå en omsætning på 60 milliarder kr. Ved at indfri målene for toplinjen hurtigere end forventet, mangler koncernen at få forbedret bundlinjen.

DLG satser som nævnt på i 2020 at runde en omsætning på 100 milliarder kr. Det skal bl.a. ske ved via selskabets nye vækstmarked, Kina, som koncernledelsen venter sig meget af. Med en partnerskabsaftale med en større kinesisk producent af svinefoder har DLG fået sit længe ønskede gennembrud i Kina. Ved at investere på 100 mio. kr. som aktiekapital sammen med Investeringsfonden for Udviklingslande, IFU, køber den danske koncern og IFU sig ind i den kinesiske foderproducent PUAI Feed Group. Dette selskab omsatte sidste år for 1,2 milliarder kroner.

 »I 2020 skulle Kina gerne være DLGs næststørste marked efter Tyskland. Jeg ser meget store muligheder for os i Kina, da vækstraterne for svineproduktion her er verdens højeste,« siger administrerende direktør Kristian Hundebøll.