Kina og Indien lukker for drikkevaregiganter

Bryggerier og drikkevaregiganter, bl.a. Carlsberg, får en kold skulder i Kina og Indien, der stort set har lukket for udenlandske opkøb. Hårde regler og problemer med distribution tvinger bryggerier væk.

Foto: WU HONG
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Kina er verdens suverænt største ølmarked og Indien har potentialet til at bide kineserne i haserne. Men hårde regelsæt og problemer med distributionen tvinger de udenlandske bryggerier og drikkevareproducenter til at vende ryggen til landene.

"Kina er et vanskeligt marked at navigere i, ligegyldigt om det drejer sig om distribution eller regelsæt. Og Indien er nærmest helt lukket," siger Chris Wong, der er senior investerings manager i Aberdeen Asset Management i Singapore.


Potentialerne i både Kina og Indien findes ellers ikke større, når bryggerier og drikkevareproducenterne ser ud over landskabet. Kinas ølforbrug er allerede dobbelt så stort som det næststørste marked, USA, og potentialet er enormt.

Men selvom en række af de store bryggerier og drikkevareproducenter allerede er solidt til stede i bl.a. Kina, herunder Carlsberg, så er dørene smækket i den sidste tid.


Det har fået bryggerier og producenter af bl.a. juice og sodavand til at satse hårdt på en række af de mindre asiatiske lande, hvor reglerne og barriererne er mindre.

"Dette er ikke tidspunktet at øge investeringerne eller ekspandere i Kina. I stedet er fokus flyttet til de andre sydøstasiatiske lande," sagde Senji Myake, direktør for Japans største bryggeri Kirin, i sidste måned.