Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
"Kina er et vanskeligt marked at navigere i, ligegyldigt om det drejer sig om distribution eller regelsæt. Og Indien er nærmest helt lukket," siger Chris Wong, der er senior investerings manager i Aberdeen Asset Management i Singapore.
Potentialerne i både Kina og Indien findes ellers ikke større, når bryggerier og drikkevareproducenterne ser ud over landskabet. Kinas ølforbrug er allerede dobbelt så stort som det næststørste marked, USA, og potentialet er enormt.
Men selvom en række af de store bryggerier og drikkevareproducenter allerede er solidt til stede i bl.a. Kina, herunder Carlsberg, så er dørene smækket i den sidste tid.
Det har fået bryggerier og producenter af bl.a. juice og sodavand til at satse hårdt på en række af de mindre asiatiske lande, hvor reglerne og barriererne er mindre.
"Dette er ikke tidspunktet at øge investeringerne eller ekspandere i Kina. I stedet er fokus flyttet til de andre sydøstasiatiske lande," sagde Senji Myake, direktør for Japans største bryggeri Kirin, i sidste måned.