Kina-krise preller af på Lego-boss

Lego satser benhårdt på vækst i Kina, og den ulmende krise i verdens største økonomi giver ikke hovedbrud hos administrerende direktør Jørgen Vig Knudstorp.

Foto: Palle Peter Skov. LEGO regnskab fremlægges den 1. marts 2016 Her er det Jørgen Vig Knudstorp der fremlægger. ©2016 Palle Peter Skov/Scanpix
Læs mere
Fold sammen

Voldsom tumult i kinesisk økonomi med valutauro og aktier i frit fald får ikke Legos administrerende direktør til at tvivle på sin kurs på det kinesiske marked.

Med nyt hovedkontor i Shanghai er Kina et af Legos vigtigste markeder i jagten på endnu mere vækst, og det kommer økonomisk nedgang i landet ikke til at ændre på. Jørgen Vig Knudstorp ser nemlig på Kina i et langsigtet perspektiv.

»Vi har enorme muligheder i Kina over de næste 10 år. Det er det, vi investerer imod på kryds af vores aktiviteter. Selvom verdensøkonomien kan se tricky ud lige nu, er vi optimistiske i det lange perspektiv,« siger han.

Tirsdag formiddag præsenterede Lego årsregnskab for 2015, og det var en yderst tilfreds administrerende direktør i skikkelse af Jørgen Vig Knudstorp, der igen kunne fremvise et forrygende år for den jyske legetøjskoncern.

 

Med reference til direktørens dans og sang ved sidste års pressemøde blev det til et lille spjæt fra den glade topchef, som kunne fortælle de fremmødte i Billund såvel som følgere på sociale medier som Periscope, at overskuddet før skat landede på ikke mindre end 9,2 milliarder kroner, hvilket er 2,2 milliarder mere end rekordresultatet året før. Det svarer til en vækst på 31 procent.

Omsætningen steg med på 19 procent i lokal valuta til 35,8 milliarder kroner, og Lego-ledelsen fremhævede, at der er tale om global vækst med Asien som det marked med højst vækst.

»I det lange perspektiv er der ingen tvivl om, at når verden bliver rigere, vokser markedet for Lego-produkter,« siger Jørgen Vig Knudstorp med henvisning til blandt andet det vigtige kinesiske marked.

»De seneste ændringer i Kina får nok ikke så store konsekvenser for os, for Kina er stadig et meget stort land, som forbliver stærkt og voksende,« siger Legos topchef.

Jørgen Vig Knudstorp tilføjer, at han med den underliggende vækst i Kina endda ser meget gode muligheder for at et produkt som Lego når ind i de kinesiske familier i den voksende middelklasse.

Ifølge Legos opgørelser har 100 millioner børn stiftet bekendtskab med Lego i 2015.

Antallet af Lego-ansatte var ved udgangen af 2015 17.294 mod 14.762 et år før. Lego har i løbet af året produceret 350 nye produkter og solgt ikke mindre end 72 milliarder Lego-elementer.