Kina er en guldgrube for Danish Crown - nu skal pølser løfte salget

Kineserne er vilde med produkter fra danske svin. Jais Valeur, topchef i Danish Crown, håber, at ny eksport af pølser kan løfte milliard-salget på det store marked. Baggrunden er, at statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) i disse dage ventes at underskrive en handelsaftale med kineserne om varmehandlet dansk kød.

Kina er et Danish Crowns største og hurtigst voksende markeder. Selskabet har en rivende succes med eksport af frossen fersk svinekød og tæer, ører og haler, som kineserne elsker af spise og betaler godt for. Og nu håber topchef Jais Valeur på, at danske pølser kommer til at løfte Danish Crowns afsætning på det store marked i øst.

Årsagen er, at statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) er i disse dage på officielt besøg i Kina. Håbet i slagteriselskabet Danish Crown er, at statsministeren og repræsentanter for kinesiske myndigheder skriver under på en aftale, der åbner det kinesiske marked for eksport af varmebehandlet svinekød fra selskabet.

Det er først og fremmest pølser, salami og konserves. Danish Crown overvejer både at flyve produkterne til Kina og sejle dem dertil. Det tager i dag seks uger selskabet af få sejlet containere fra Danmark til Kina.

»Hvis det lykkes at få tingene på plads, er det en væsentlig og interessant handelsaftale for Danish Crown. Jeg vil dog godt vente med at erklære vores sejr, indtil der ligger en underskrevet aftale. Og selv om vi får en aftale i denne uge, vil der gå to til seks måneder, før alle detaljer rent teknisk er på plads,« siger administrerende direktør Jais Valeur.

- Hvor stort et salg af pølser og andet varmebehandlet kød regner I med årligt at få i Kina?

»Jeg venter, det bliver et trecifret millionbeløb. Det vil styrke vores position yderligere på det kinesiske marked. Med en sådan aftale om salg af forædlede produkter vil vi komme endnu tættere på de kinesiske forbrugere,« siger direktøren.

Jais Valeuer rejser onsdag på et to dages ophold i Kina i forbindelse med statsministerens officielle besøg, Landet er Danish Crowns hurtigst voksende marked, som selskabet som én af ganske få fødevarevirksomheder på verdensplan har direkte markedsadgang til.

Danish Crown forklaring er, at koncernen kan levere en ensartet og høj kødkvalitet og fødevaresikkerhed. Med fire salgskontorer med mere end 50 medarbejdere i Kina og Hong Kong er det samlet det største udenlandske salgskontor i virksomheden.

I koncernens strategi er blikket især rettet mod nærmarkeder som Polen, Sverige og Storbritannien, men samtidig har Danish Crown øget sit fokus på fjerne markeder som Kina, Japan og Filippinerne.

»Kina er et af de helt store og vigtige markeder for os,« siger direktøren.

Sidste år tegnede Danish Crowns salg sig for 21 procent af Danmarks samlede vareeksport til Kina, der er en guldgrube for Danish Crown. Indtil i dag har bulk-varer, dvs. grisehoveder, tæer, haler, ører, lunger og andre dele af grisen, som kineserne er villige til at betale ekstraordinært meget for, udgjort langt størstedelen af selskabets salg riget i midten.

For halvandet år siden begyndte kunder i Hong Kong, der bl.a. ligger på en ø, at aftage stigende mængder dansk svinekød pakket til detailbutikker, men de seneste måneder er kunderne rundt omkring på det kinesiske fastland begyndt at rykke.

»Kineserne efterspørger nu også høj kvalitetskød med lavt fedtindhold. Når vi medregner hovedprodukterne, bulkprodukterne, omsatte vi i 2016 for næsten fem milliarder til Kina, og i år regner jeg med at vi når over de fem milliarder kr.,« fortæller Jais Valeur.

Årsagen til væksten er, at Kina, der er den nation i Verden, der spiser mest svinekød, slagter færre grise selv. Blandt andet er der støt stigende interesse for detailpakkede produkter, som bliver produceret på Danish Crown i Ringsted. Det er mange forskellige slags udskæringer fra grisen. Lige fra kamme til brystflæsk i skiver, ribs, kamben, skanker, mørbrad i bøffer og hele mørbrad.

Danish Crown er langt fremme med planer om at investere cirka 300 mio. kr. i en forædlings- og detailproduktfabrik i Shanghai-ormåder, der skal basere sin produktion på danske råvarer. Selskabet leder efter en grund at bygge på. Når fabrikken formentlig er færdig om et par år, skal der sendes frosne ferske kødprodukter til Shanghai, som skal gøres klar og sælges direkte til bl.a. supermarkedskæder.

»Det vil give os helt andre priser end at sælge bulkprodukter,« lyder det optimistisk fra administrerende direktør Jais Valeur.

Efterspørgslen på dansk grisekød er usvækket på de store eksportmarkeder. Derfor lancerer Danish Crown en vækstpakke, der skal få landmændene til at investere i øget produktion af grise. Danish Crown tilbyder sine  andelshavere et tillæg på 50 øre for hvert kilo ekstra leveret grisekød for at øge produktionen af slagtegrise. Offensiven skal vende det øgede fald i leverancerne af svin til de danske slagterier.