Kendte serieinvestorer skyder tocifret millionbeløb i dansk techfirma

Sammen kaster fire serieinvestorer – flere af dem fra DR-programmet Løvens Hule – et tocifret millionbeløb efter det danske techfirma Plecto, så det kan bide sig fast på det amerikanske marked.

Kristian Øllegaard (th.), stifter af Plecto, har udviklet et værktøj, der måler medarbejderes præstation og gør dem mere motiverede – det kan benyttes i hele verden, siger han. Fold sammen
Læs mere
Foto: Lasse Hyldager/Ritzau Scanpix

Det danske techfirma Plecto er historien om et væksteventyr, der ikke ser ud til at få en ende lige foreløbig.

Flere kendte serieinvestorer smider nemlig yderligere ti mio. kr. i virksomheden, så den for alvor kan brede sig på det amerikanske marked og tiltrække flere kunder.

Investorholdet består af Lars Tvede og Peter Warnøe fra kapitalfonden Nordic Eye, og sammen får de selskab af Just Eat-stifteren Jesper Buch og Bilbasen-stifteren Jan Lehrmann. De sidste tre er alle kendt fra DR-programmet Løvens Hule, hvor pengestærke forretningsmænd og -kvinder poster penge i spirende virksomheder.

Denne gang er millioninvesteringen foretaget uden om programmet.

Plecto blev grundlagt i 2012 og er siden vokset med rekordfart. Virksomheden er værdisat til 100 mio. kr. og omsatte i 2018 for 7,2 mio. kr. Succesen har fået Plecto i løvernes søgelys, og med millioninvesteringen forventer techfirmaet at fordoble sin omsætning i indeværende år.

Motivation af medarbejdere på verdensplan

Indtil videre er det lykkedes Plecto at få foden inden for på det amerikanske marked uden at have brugt en eneste krone på markedsføring. Firmaet har tiltrukket de første 125 amerikanske virksomheder til kundebasen. Med millionoprustningen kan kundejagten derfor for alvor skydes i gang.

Investor Peter Warnøe udtaler i en pressemeddelelse:

»CEO Kristian Øllegaard har på bare syv år etableret Plecto som et performancedrevet og motiverende værktøj, der vækker interesse verden over. Kunderne kommer simpelthen af sig selv, og det gør Plectos platform yderst interessant i sig selv,« siger han.

Folkene bag Plecto har skabt et værktøj, som giver salgs- og supportmedarbejdere større motivation til at nå dagens mål og budgetter. Platformen gengiver nøgletal, der viser, hvordan medarbejderne i en virksomhed klarer sig. Dette sker eksempelvis gennem konkurrenceelementer som f.eks. scoreboards.

Kunderne betaler et abonnement for værktøjet for hver enkelt medarbejder, der kobles på løsningen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Lasse Hyldager/Ritzau Scanpix .

Kunderne er de virksomheder, der køber programmet. Derefter betaler kunden et abonnement for hver medarbejder, der kobles på løsningen, som altså måler, hvordan de ansatte præsterer.

»Plecto henvender sig til virksomheder, der brænder for at performe samt involvere deres medarbejdere i realtime, og det er noget, vi kan levere i hele verden,« siger Plectos topchef og medstifter, Kristian Øllegaard, i pressemeddelelsen.

Techfirmaet har i forvejen både Jesper Buch og Jan Lehrmann i investorkredsen. Sidstnævnte har tidligere lagt tre millioner og fortsætter altså nu med at satse på techsuccesen.

Med fornyede kræfter har Plecto planer om at fortsætte væksteventyret. Når USA er erobret, går turen videre til det britiske marked.