Kendt dansk smykkedesigner fik udvidet kundegruppen med populær Youtube-stjerne

Da YouTuberen Julia Sofia Aastrup skulle designe en kollektion for Charlotte Biehl Laursens smykkemærke, blev det mødt med en smule skepsis i branchen. Men resultaterne har været overvældende – for det kan betale sig at skabe lidt støj, fortæller kvinden bag smykkevirksomheden.

Lettere traditionsbunden. Sådan beskriver Charlotte Biehl Laursen smykkebranchen, som hendes virksomhed ByBiehl er en del af. Måske var det derfor, at folk var en smule tilbageholdende, da hun præsenterede et kollektionssamarbejde med YouTuberen Julia Sofia Aastrup.

Smykkerne er en forlængelse af Julia Sofias YouTube-univers, hvor en kaktus i vindueskarmen for eksempel pludselig bliver et symbol på hende og følgernes fællesskab. Kaktussen er nu indgraveret på halskæderne.

»Det er mit univers, der går videre i smykkerne,« siger Julia Sofia Aastrup.

For hende er samarbejdet med virksomheder en måde at engagere følgerne endnu mere på, end videoerne kan.

»Jeg vil gerne give mine følgere noget mere håndgribeligt,« forklarer hun.

Ifølge YouTube-netværket Splays direktør Adrian Langer er det vigtigt, at der er en overensstemmelse og en rød tråd i de kommercielle samarbejder.

»Det er væsentligt at have en forståelse for, hvor YouTuberne kommer fra og det, de kan,« siger Adrian Langer.

Det handler i bund og grund om at bevare autenticiteten i det kommercielle. For det særlige ved Youtuberne er, at de også producerer indhold, der er drevet af en lyst til at underholde gennem videoindhold. Og den lyst er noget ægte, der drager følgerne.

»Der skal ikke ændres på indholdet og fokus fra den ene dag til den anden, for at det kan passe til en annoncør eller en kampagne,« siger Adrian Langer.

Julia Sofia Aastrups følgerskare har givet smykkevirksomheden mulighed for at nå et anderledes publikum, end smykkevirksomheden ellers plejer at ramme.

»Tidligere har vores målgruppe primært været 20+, så det er nyt for os, at teenagere også er vilde med brandet. Det har gjort en forskel, at vi har arbejdet tæt sammen med dem, som de unge ser op til. Interessen har været overvældende,« siger Charlotte Biehl Laursen.

Og efter de positive tilbagemeldinger har den traditionsbundne branche fået øjnene op for mulighederne ved at tænke anderledes og skabe lidt støj på markedsføringslinjen.

»De unge synes faktisk, at det er sjovt,« fortæller Charlotte Biehl Laursen.