Kattegatbro med private penge

En bro over Kattegat kan blive en realitet med penge fra pensionskasser og andre private investorer. Det siger transportminister Flemming Hansen, der er klar til at lukke private investorer ind i offentlige infrastruktur-projekter.

En kommende forbindelse over Kattegat betalt af private penge.

Sådan kan fremtiden se ud, hvis beslutningen om at opføre en forbindelse over Kattegat - som der henover sommeren har vist sig politisk velvilje bag - bliver gennemført. Det siger transportminister Flemming Hansen (K) i et interview med Berlingske Business.

Flemming Hansen åbner for, at nye broer, tunneler og jernbanestrækninger ikke nødvendigvis finansieres via statskassen, men derimod gennem partnerskaber mellem offentlige og private aktører, de såkaldte OPP’er. Han nævner selv Kattegatforbindelsen som en mulighed.

"Jeg er åben for tanken om, at f.eks. pensionskasser kan lukkes ind som investorer i afgrænsede infrastrukturprojekter. Hvis nogle af de idéer, der er luftet i løbet af sommeren, f.eks. en bro over Kattegat, skal realiseres, så kunne det måske finansieres på denne måde," siger ministeren, som dermed kommer både sin egen arbejdsgruppe og Infrastrukturkommissionen i forkøbet. Begge analyserer pt. muligheden for at bruge OPP’er i infrastruktur, men arbejdet afsluttes først til efteråret.

Meldingen kommer i kølvandet på en stigende interesse blandt pensionsselskaber for at sætte milliarder af kroner i store infrastrukturprojekter. Sidste år tilbød pensionsgiganten ATP at overtage vedligeholdelsen af det nedslidte skinnenet mod en årlig betaling fra staten. Og i sidste måned sagde selskaber som Danica og PFA til Berlingske Business, at de har ambitioner om at investere milliarder i infrastruktur, f.eks. en Kattegatbro.

ATP kalder ministerens nye udmelding meget positiv.

"Vi har stor interesse i at investere i infrastruktur, fordi det er velegnet til langsigtede investeringer med et inflationssikret element,« siger Lars Rohde, adm. direktør i ATP, der tilføjer, Kattegatbroen ”bestemt kunne være interessant", men at beslutningen naturligvis skal bero på en konkret afgørelse.