Katastrofeår for bilimportører

Bilimportørerne havde trods et fint bilsalg et dårligt regnskabsår i 2008, der kan betegnes som året før derouten.

Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Haagensen/Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

2008 var ikke noget godt år for bilimportører i Danmark. Omsætningen og resultatet faldt kraftigt for de fleste bilforhandlere, og samlet set gik det et stort hak tilbage for branchen.

Bilsalget er enormt konjunkturfølsomt, og i 2008 led importørerne da også et relativt stort underskud. Den negative vækst i omsætningen skyldes dog ikke det mindre dyk i bilsalget. Selvom antallet af solgte biler var lavere i 2008 i forhold til rekordåret 2007, var det egentlig et ganske fint resultat.

Det var i langt højere grad en ændring i typerne af solgte biler, der gik ud over forhandlerne. Med regeringens afgiftslettelse på små og miljøvenlige biler samt en stigning af afgiften på de store dyre firehjulstrækkere blev den danske bilpark ændret, så der er flere små og færre store biler.

Små biler koster selvsagt ikke så meget som store, og derfor faldt omsætningen hos de fleste forhandlere. Samlet set er branchens omsætning faldet med 13 procent.

Se listen over de ti største bilimportører her.

På listen over de ti største bilimportører, ligger de to store giganter i branchen Semler Gruppen og Interdan-Gruppen øverst. De havde begge voldsomme fald i omsætningen i forhold til rekordåret 2007. Men lige under dem, på tredjepladsen, ligger Ejner Hessel Holding for hvem det er lykkes at overtage markedsandele, og har opkøbt to mindre virksomheder. Ejner Hessel rykker derfor op ad rangstigen fra en syvendeplads forrige år til en bronzeplacering for 2008.

Modsat har Toyota med et spektakulært omsætningsfald foretaget et dyk ned ad listen fra en fjerdeplads til en ottendeplads.

Stilhed før storm


Ifølge importørernes brancheforening, De Danske Bilimportører, var 2008 året før den egentlige nedtur begyndte. 2009 har indtil nu været et rædselsår, og bilsalget er faldet drastisk.

I perioden fra januar til september 2009 blev der solgt 33 procent færre nye biler end samme periode året forinden. Derfor forventer De Danske Bilimportører nogle endnu mere katastrofale regnskaber for 2009.

I USA har krisen allerede kostet dyrt for bilbranchen, og det samme er ikke utænkeligt for de danske importører.