Kasi-Jesper langer igen ud efter Pandora

Jesper "Kasi" Nielsen efterlyser svar fra Pandora om størrelsen af hans tilgodehavende fra sit engagement i smykkevirksomhedens centraleuropæiske marked, der er skrumpet betydeligt.

Jesper Nielsen har tidligere luftet utilfredshed med nedskrivninger af hans aftale med Pandora i Centraleuropa. Fold sammen
Læs mere
Foto: LISELOTTE SABROE
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Jesper Nielsen retter nu sit søgelys mod Pandora i Centraleuropa, der i sin tid skabte hans formue.

Jesper Nielsen var fra 2005 til 2010 distributør af smykkevirksomhedens produkter i Tyskland og flere af dets nabolande, men blev købt ud, da Pandora gik på børsen i 2010. I den forbindelse indgik han en såkaldt earn-out-aftale, som giver ham 25 procent af salget på det store tyske marked i de kommende år. Desuden får han også penge fra salget i Italien, Schweiz, Østrig og Holland. Hans økonomi er derfor stærkt afhængig af, hvordan det går Pandora-datterselskabet CWE, hvor nettoomsætningen og driftsresultatet er styrtdykket.

Værdien af Jesper Nielsens aftale er derfor styrtdykket fra de oprindelige 518 mio. kroner. I februar blev værdien af Pandora nedskrevet til 51 mio. kroner. Det savner han stadig en forklaring på. Han har i forbindelse med nedskrivningerne af aftalen været på kant med ledelsen i Pandora, og nu langer han igen ud efter selskabet, skriver Børsen.

"De sidste ni måneder af 2011 faldt bruttoavancen dramatisk. Ikke samlet i Pandora-koncernen, men isoleret set kun i CWE. Det er mærkværdigt," skriver han i en mail til Børsen.

Blandt andet undrer Jesper Nielsen over, at indtjeningen i Pandora CWE er faldet markant, mens salget kun dykkede en smule. Det kan skyldes fald i salget, men den forklaring giver han ikke meget for.

"Jeg har forhørt mig hos forhandlerne i mine tidligere markeder, om der har været prisfald. Men det har de alle afkræftet, så beløbet er forsvundet i transfer-pricing mellem Pandora A/S og Pandora CWE," siger han ifølge Børsen.

Han savner desuden en forklaring på, hvorfor de eksterne omkostninger er tredoblet til 86 mio. kroner.

Hos Pandora henviser kommunikationschef Kasper Riis til, at man agerer i forhold til aftalen med Jesper Nielsen.

"Hvad angår CWE, er vi, som det er fremgået af vores regnskaber, i gang med tilpasning af virksomheden herunder en optimering af vores distributionsnetværk i Tyskland, der medfører visse omkostninger," siger Kasper Riis til Børsen.

Ifølge Jesper Nielsens egne beregninger i Børsen, som han ikke vil uddybe nærmere, så forventer han, at værdien af earn-out-aftalen ved udløbet i 2015 kan blive op til 600-650 millioner kroner.