Karsten Ree lun på gammel sejler

For at undgå at 150.000 lastbiler skal køre over Fyn, når Mols-Linjen lukker ruten Aarhus-Kalundborg til september, vil en arbejdsgruppe nu genåbne ruten Grenaa-Hundested.

Foto: Søren Bidstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Når Mols-Linjen lukker færgeruten Aarhus-Kalundborg den 15. august, er der udsigt til, at 150.000 lastbiler skal skal tage turen sydom over Fyn ad motorveje, som i forvejen er overbelastede mange steder.

Vognmænd, politikere og erhvervsfolk arbejder derfor på en løsning, som kan ende med at genåbne den gamle sejlrute mellem Grenaa og Hundested. Det skriver Jyllands-Posten.

Med i arbejdsgruppen sidder også erhvervsmanden Karsten Ree, som er meget interesseret i en færgeforbindelse mellem netop de to byer.

Læs også: Karsten Rees vej til rigdom

"Med mine planer om at producere bioethanol i Greenaa er jeg tæt på havnens forretningsområde. Med en forbindelse mellem det nordlige Jylland og Hundested undgår man den lange vej op til Sjællands Odde," siger Karsten Ree til Jyllands-Posten.

Om han vil skyde penge i projektet, ved han ikke endnu.

"Det er for tidligt at sige noget om det kan blive til noget, eller om jeg eventuelt bliver medejer på et eller andet niveau," siger Karsten Ree.

Transportminister Hans Chr. Schmidt (V) er opmærksom på behovet for en løsning på problemet.
Han holdt onsdag formiddaget hasteindkaldt møde med partiernes trafikordførere.

"Vi er blevet enige om eb meget stram tidsplan, så vi også inddrager næste uge. Vi undersøger, hvad staten kan og ikke kan i forhold til EU, og om vi har mulighed for at udbyde en færgerute. samtidig holder vi en række møder med alle nøglepersoner, Dansk Industri, Dansk Erhverv og interessereorganisationer for at høre, hvilke behov, de har, og hvordan de kan opfyldes," siger Hans Chr. Schmidt.