Kaptajn på Mærsk-skib overhørte advarsler

Besætningen på containerskibet Maersk Alabama piller nu ved kaptajn Richard Phillips heltestatus og siger, at han ignorerede advarsler om somaliske pirater.

pix-maersk alabama-biz
Kaptajn Richard Harris på containerskibet Maersk Alabama overhørte alle advarsler om at holde sig på lang afstand af Somalias kyst, inden han blev taget tilfange af pirater i 2009, siger 16 af hans 19 besætningsmedlemmer.

- Det er næsten som om han ønskede at blive kapret, siger det danskejede containerskibs maskinchef, Mike Perry, til tv-stationen CNN i et interview i programmet "AC360".

Kaptajn Richard Phillips tilbragte fire dage som gidsel efter kapringen af Maersk Alabama.

Efter at være blevet reddet af elitesoldater fra dem amerikanske flåde, blev Phillips hyldet som en helt.

Udgiveren af hans nye bog beskriver ham som kaptajnen, der risikerede sit liv ved at tilbyde sig selv som gidsel til gengæld for besætningens sikkerhed.

De 16 besætningsmedlemmer har holdt lav profil i forhold til offentligheden om begivenhederne, mens Phillips i foråret rejste rundt i USA for at promovere sin bog, "En Kaptajns Pligt".

Men nu fortæller de CNN en anden version af, hvad der skete i farvandene ud for Somalias kyst i begyndelsen af april 2009.

En for en fortæller besætningsmedlemmerne, hvordan kaptajn Phillips sad alle advarsler om farvandet ud for Somalia overhørig, mens Maersk Alabama var på vej med en last nødhjælp fra Oman til Mombasa i Kenya.

En af besætningsmedlemmerne, Perry, en 20-årig veteran i den amerikanske flåde, var maskinchef om bord på Alabama, siger, at kaptajn Phillips afgørelse bør underkastes en nærmere undersøgelse.

- Jeg ønsker bare en undersøgelse, der går hele hændelsesforløbet igennem, inden manden står til søs igen og udsætter andre besætningsmedlemmers liv for fare, siger Perry til CNN.

Besætningens version af begivenhederne er knyttet til den retssag, der er rejst mod Mærsk, som ejer Alabama.

Foreløbig seks tidligere besætningsmedlemmer hævder, at det danske rederi bevidst sendte deres ansatte ind i piratfyldte farvande i stedet for at vælge sikrere ruter.

/ritzau/