Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Lagkagehuset langede bagerbrød, kaffe og kage over disken for over 400 millioner kroner i 2013, og bagerkæden åbner fortsat nye butikker i hele landet. Og det kan godt være, at der står to bagermestre bag konceptet i form af stifterne, Ole Kristoffersen og Steen Skallebæk, men det, der skærper bagerkædens forretningsfokus er en langt mere kynisk faktor end kærlighed til brød.
Kapitalfonden FSN Capital ejer 70 procent af Lagkagehuset, og det giver et kommercielt fokus, som ikke kan fornægtes.
»Vi er her for at drive en forretning, og der er investeret i os for, at vi skal udvide forretningen – ikke for, at vi skal stå stille,« siger administrerende direktør i Lagkagehuset Peter Bruun.
Ifølge direktøren er kombinationen af stifterne med deres forståelse for konceptet og kapitalfonden med professionelle investorer ideel og med til at skærpe fokus.
»Det hjælper os med at stille skarpt på de ting, der er vigtige. Vi får gennemført de rigtige ting og holder fokus på det,« siger Peter Bruun.
Ikke udsigt til salg
Lagkagehuset har over det seneste år åbnet ti nye butikker og har en vækststrategi, der både kalder på nye butikker i Danmark og i udlandet.
Traditionelt har kapitalfonde virksomheder under deres vinger omkring syv år for så at sælge butikken videre med fortjeneste. Men det er der ifølge grundlægger Ole Kristoffersen ikke udsigter til.
»FSN virker ret afslappede. Det er ikke sådan, at man skal skyde noget af efter syv år,« siger han.
Kapitalfonden FSN Capital har haft ejerskab i Lagkagehuset siden 2008, og siden har strategien heddet vækst, vækst. vækst. I 2009 var omsætningen knap 120 millioner kroner, mens antallet af butikker lå på syv. I dag findes der 31 butikker på landsplan.
Årets resultat for 2013 landede på 13,6 millioner kroner mod 12,3 millioner i 2009. Den begrænsede stigning på bundlinjen i forhold til den voldsomme vækst på omsætningen skyldes ifølge Peter Bruun tunge investeringer på, ja, vækst.