Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Det drejer sig om Katto, som Axcel har købt af finske Lemminkäinen, og Trelleborg Waterproofing. Køb for i omkring 186 millioner kroner. Sammenlagt giver de to opkøb en omsætning på 1,1 milliarder kroner.
"Vi skaber med dette en meget magtfuld aktør inden for tagdækning i Norden. Vi har allerede nu store dele af de stærke markeder Danmark, Sverige og Finland med meget stærke varemærker i alle landene," siger direktør i Axcel Christian Frigast til Dagbladet Børsen.
I Danmark står det opkøbte Trelleborg eksempelvis for tagmærkerne Phønix og Hetag.
Flere udvidelser på tale
Kapitalfonden ambitioner strækker sig imidlertid længere end til de skandinaviske tagrygge. Det kan godt ske gennem flere tilkøb.
"Vi har en ambition om at bygge en stærk tagdækningsvirksomhed op med udgangspunkt i Norden. Og det er klart, at vi selvfølglelig også gerne vil videre og se på muligheder for yderligere opkøb, både i Norden og i resten af Europa," fortæller Frigast.
Med den nye tagsatsning håber Axcel at kunne udfordre sit gamle selskab Icopal, der bliver den store konkurrent på det nordiske marked, og norske Isola.