Kapital sætter strøm til udviklingen

IT-iværksættervirksomheden Podio fik i foråret tilført 22 millioner venturekroner. De bliver omsat til udvikling i virksomheden, der har taget skridtet fra beta til international lancering i San Fransisco i år.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En tom butik i San Fransisco forvandlet til en fysisk appstore, hvor de californiske techfingre kom ind fra gaden for at gribe mus og taster og selv bygge applikationer.

Sådan lød opskriften i korte træk, da den danske samarbejdsplatform Podio tog skridtet fra såkaldt betaversion til officiel, international lancering tidligere i år.

At nå dertil - eller tage produktet til næste nivau, som administrerede direktør for den danske IT-iværksættervirksomhed Tommy Ahlers beskriver det, har krævet yderligere strøm til udviklingskræfterne bag samarbejdsplatformen, hvor brugerne selv kan sammensætte applikationer til alt fra projektog kundestyring over overblik til PR-indsats, vagtplaner og brainstorm på arbejdspladsen.

I februar hentede Podio en kapitalindsprøjtning på 22 mio. kr. fra Sunstone Capital. Det er første gang, IT-iværksættervirksomheden har skaffet venturekapital, og den er blevet omsat til udvikling af både platformen og virksomheden for at understøtte den officielle lancering - og herefter sætte skub i den internationale marketing-og salgsmodel.

»Første gang, du skaffer penge til en startup, handler det i høj grad om at understøtte og finansiere det at bygge virksomheden og indtage markedet - og med forventningen om at kunne tjene store penge senere. Vores kapitaltilførsel har understøttet den udvikling, der skulle til for at tage produktet frem til lancering,« lyder det fra Tommy Ahlers.

Læs også: Iværksætter-firma rykker til USA

Siden lanceringen i den fysiske butik i San Fransisco, hvor Podio lejede sig ind og skabte opmærksomhed hos potentielle kunder og de amerikanske techmedier med en række begivenheder, har virksomheden etableret sig i byen med omkring fem medarbejdere.

»I Danmark er vi ret gode til at bygge fantastiske produkter, der tager udgangspunkt i brugerne, har et lækkert design og er tænkt så visionært, at de også kan bruges i morgen - og om fem og ti år. Derfor er det interessant for os at holde udviklingen af vores produkt i Danmark og ikke flytte innovationen til USA,« siger Tommy Ahlers, der beskriver etableringen i San Fransisco som en del af opgaven med at udbygge hele virksomheden og sætte internationalt skub i de kommercielle aktiviteter.

Alle skal føle ejerskab

Alene i år har Podio ansat omkring ti medarbejdere, så virksomheden i dag har 25 ansatte fordelt i Danmark og USA, og i det daglige arbejde har virksomheden stadig en klar kobling til den iværksætter-DNA, den er skabt på baggrund af.

At stort set alle nuværende medarbejdere har været med til at bygge det produkt og den forretningsmodel, den er baseret på, har ifølge Tommy Ahlers en afgørende betydning for innovationskraften. Udfordringen er nu at holde fast i den.

»Som startup bliver virksomheden skabt på baggrund af innovative kræfter. Det er hele idéen bag at skabe et nyt produkt. Derfor er det en helt naturligt del af virksomhedens DNA. Den sidder dybt i mine medarbejdere. De åbner munden eller går ind og retter produktet og forretningsmodellen til, når de ser, at der er et behov for det. Sådan er kulturen født. I takt med at en virksomhed vokser og får måske 15 år på bagen, er det ikke nødvendigvis naturligt længere,« siger Tommy Ahlers.

Derfor er det også et vigtigt fokusområde for Podio-direktøren at sikre, at alle medarbejdere - nye som gamle - er så dybt involverede i produktet, udviklingen og forretningsmodellen, at de ikke er i tvivl om, at de har et ejerskab og ret til at have en holdning til, hvor næste Podio-skridt skal føre hen.

»Alle medarbejdere skal vide, at de er med til at bygge virksomheden - og ikke er bare er nye ansatte,« lyder det fra Tommy Ahlers.

Podio har i dag en kundebase med 40.000 virksomheder. De betaler et abonnement for at benytte samarbejdsplatformen, men indtil videre er det primært kapitaltilførslen, som har finansieret etableringen i USA og de markedsføringskræfter, der skal til for at nå ud i endnu flere virksomheder i verden.

Podio tidslinje

  • Februar 2009:  Virksomheden i sin nuværende form bliver startet i februar 2009 af Jon Froda og Anders Pollas sammen med udvikleren Andreas Haugstrup. De står bag den første udgave af samarbejdsplatformen, der på det tidspunkt har navnet Hoist.
  • 2009: Kort tid efter investerer Thomas Madsen-Mygdal og Ulrik Jensen i udviklingen af virksomheden. Senere i 2009 får stifterne ny mand med i kredsen af stiftere, da Kasper Hulthin går ind i virksomheden.
  • 2010: I løbet af foråret bliver Tommy Ahlers, tidligere stifter af mobilbackuptjenesten Zyb, der blev solgt til Vodafone i 2008, gjort opmærksom på virksomheden. Han investerer omkring to millioner kroner i virksomheden og indtræder som direktør 1. august. Virksomheden skifter navn til Podio i 2010.
  • Februar 2011: I februar henter virksomheden ny kapital i form af en såkaldt »serie A-finansiering« eller tidlig/ seed-investering på cirka 22 mio. kr. fra ventureselskabet Sunstone Capital. Det sker bl. a. med henblik på ekspansion. I marts rykker virksomheden til San Fransisco, hvor samarbejdsplatformen lanceres gennem et anderledes.
  • November 2011: I november får Podio prisen som »Best Business or Enterprise Startup«, da »The Europas« kårer de bedste iværksættere inden for internet-og mobilteknologi i Europa på baggrund af indstillinger fra Techcrunch. com, en jury med 22 eksperter og 40.000 offentlige stemmer fra techmiljøet. I dag bruger 40.000 firmaer portalen.
Læs også: Danske Podio får million-indsprøjtning