Kannibaler spøger på spillemarkedet

Frygten for, at avancerede spil på mobiltelefoner vil skade de klassiske spillekonsoller ved fjernsynet, får de store producenter til at udtænke nye måder at forsvare deres marked på. Danske selskaber kan få gode chancer.

Foto: YOSHIKAZU TSUNO

Spil rykker i stor stil ind på de avancerede mobiltelefoner. Det sætter de store producenter af spilkonsoller i dilemmaet, om de skal følge med over på telefonen og risikere at kannibalisere kerneforretningen eller håbe, at folk kan se kvalitetsforskellen ved at sidde foran fjernsynsskærmen derhjemme i stedet for udelukkende at spille på telefonen.

De tre store producenter af spillekonsoller - Nintendo med sin Wii, Sony med Playstation og Microsoft med Xbox 360 - satser alle på bevægelsessensorer som løsen til bedre tal i regnskaberne. I løbet af efteråret vil bevægelsesstyrede spil derfor for alvor rykke ud i hjemmene.

Læs også: Musikken spiller ikke på TDCs iPhone

»Markedet lider og venter på, at Sony, Nintendo og Microsoft sænker priserne på konsoller forud for julehandelen, og at de nye bevægelsessensorer bliver et hit. Et godt julesalg er altafgørende. De fleste udbydere henter hovedparten af deres årsomsætning her,« sagde senioranalytiker Robert Jakobsen fra Jyske Bank forleden til Berlingske Business.

Mobilspil i vækst

Der sælges på verdensplan for omkring 348 milliarder kroner spil og spillemaskiner, men de nye bevægelsessensorer vil ifølge analysefirmaet iSuppli alligevel medføre en nedgang i salget på fem procent til næste år. Hvor der i år forventes solgt 52,3 millioner spillekonsoller, ventes salget af mobiltelefoner, som der kan spilles på, at vokse med 11,4 procent til 1,27 milliarder styk.

Læs også: Apple æder sig ind på spilmarked

Spil på mobiltelefoner er eksploderet sammen med udbredelsen af de avancerede telefoner som Apples iPhone og konkurrenternes modeller med Google Android som styresystem. Op mod 80 procent af alle programmer, der hentes ned til telefonerne, er spil. Analysehuset Gartner anslår, at hele markedet for mobilspil i år vil vokse med 19 procent til 32,5 milliarder kroner i år og nå 66,1 mia. kr. i 2014.

Måske kanonføde?

»Mobiltelefoner er ikke direkte konkurrenter til konsolmarkedet men seriøse konkurrenter til små håndholdte som Sony PSP og Nintendo DS, ligesom Garmin er gået fra at lave bilnavigation til at lave mobiltelefoner med bilnavigation.

Spillene vil udkomme på flere konsoller, bygget op om et univers på nettet. Her kan man så deltage også fra mobiltelefonen, men det varer nok lang tid, før man kan spille på samme måde fra en mobiltelefon som fra en konsol - men man kan deltage.

Og i stedet for at være ham, der skyder, er man måske kanonføde... Eller påtager sig f.eks. rollen som dommer, som computeren varetager i dag,« vurderer teleanalytiker John Strand, direktør i Strand Consult.

Nintendo, som står bag de håndholdte Gameboy og DS samt den populære spillefigur Super Mario, satser ud over bevægelsessensorer på en ny 3D-udgave af sin DS-konsol, mens Microsoft har høje forventninger til sit nye styresystem til mobiltelefoner, Windows Phone 7, som ventes lanceret om nogle måneder.

Læs også: MP3-afspilleren synger på sidste vers

Windows Phone 7, som også er afgørende for, om Microsoft kan holde stand på mobilmarkedet, giver adgang til at spille en række Xbox-spil på mobiltelefonen via ens Xbox Live-konto, hvor man også får sine point og vennelister med på telefonen. Microsoft har ikke nogen håndholdt spillekonsol.

Ikke kun nørder

»Tidligere var computerspil noget, man købte på CD og lagde i sin konsol. Nu har vi både konsol- og onlinespil med »World of Warcraft« som det kendteste samt spil til mobiltelefoner. De trækker helt sikkert hinanden op og vil ikke kannibalisere hinanden.

Og det er ikke kun nørdede, 12-årige drenge, der køber, men også 25-30-årige kvinder og midaldrende mænd som mig,« fastslår Klaus Hansen, direktør for Producentforeningen, spillebranchens brancheforening.

Han ser mulighed for at få en sund, dansk spillebranche med ikke blot 60 bittesmå og en stjernevirksomhed - i øjeblikket IO Interactive - men få en underskov af 40-50 mindre og to-fem store.

»Det er blevet meget, meget lettere at komme i gang med at producere spil og få dem på markedet. Et konsolspil koster i gennemsnit 100 mio. kr. at lave, hvilket er rigtigt mange penge i et lille land som Danmark.

Men nu kan selv en lille vækstvirksomhed bruge to-fire måneders mandetimer på at udvikle et iPhone-spil og få det på markedet. Det vil dog nok være de få, store selskaber med muskler, som går på konsolmarkedet,« siger han, der selv har omkring 30 spil på sin iPhone.