Kan Sørens plastikmursten løse det globale miljøproblem?

For Berlingske Business Boost-vinderen Shelter Bricks er genbrugstanken essentiel. Derfor var det også noget af en øjenåbner, da ophavsmanden, Søren Berg, indså, at han risikerede at skabe et nyt, alvorligt miljøproblem med sine mursten af plastik.

05BUSPix-Bricks-Soeren-Berg.jpg
Iværksætteren Søren Berg står bag et nyt koncept, som vandt hæder i efterårets Berlingske Business Boost-konkurrence. Konceptet hedder »Shelter Bricks« og er sammenklappelige mursten, som er lavet af genbrugsplastic og målrettet markeder i udlandet, som har et plastic-affaldsproblem. Modellerne af murstenene er i en tredjedel størrelse af den ægte vare. Foto: Sofie Mathiassen Fold sammen
Læs mere

Efterhånden behøver man ikke meget mere end et par svømmetag ved en thailandsk strand for at opleve det på første hånd.

Plastik er ikke bare et af den moderne tids mirakelprodukter. Plastik har også vist sig at blive et af nutidens helt store miljøproblemer – specielt for de lande, som ikke har en tidssvarende tilgang til affaldshåndtering, og hvor det flyder i naturen.

Iværksætteren Søren Berg står bag et nyt koncept, som vandt hæder i efterårets Berlingske Business Boost-konkurrence. Konceptet hedder »Shelter Bricks« og er sammenklappelige mursten, som er lavet af genbrugsplastic og målrettet markeder i udlandet, som har et plastic-affaldsproblem. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sofie Mathiassen.

Verdens plastikudfordring kan imidlertid også være andet end et problem. Det kan også blive udgangspunktet for en forretning, mener Søren Berg, der står bag virksomheden Shelter Bricks IVS, som var en af de ti vindere i efterårets Berlingske Business Boost-dyst. Hans idé er slående enkel.

»På den ene side er Shelter Bricks et produkt, som du kan bruge til at bygge huse med. På den anden side er det genanvendelse. Det handler om at forvandle eksempelvis nogle plastikbøjler til et byggemateriale, men det slutter ikke dér. Byggematerialerne skal nemlig også kunne genanvendes. Shelter Bricks er i lige så høj grad et cirkulært system, der skaber genbrug,« siger Søren Berg.

Der er altså to niveauer i Søren Bergs patenterede koncept. Et byggemateriale og en genbrugsfilosofi, som sørger for, at materialer ikke ender på lossepladsen. De to niveauer er gradvist blevet lige vigtige, som projektet er skredet frem, og det skyldes nogle erkendelser, som ophavsmanden gjorde sig, i forbindelse med at det udviklede sig.

Det skulle være cirkulært

Shelter Bricks-ideen manifesterede sig for et par år siden. Søren Berg har en lang karriere som industriel designer bag sig – hovedsageligt inden for møbelindustrien. Det seneste årti har han været selvstændig og blandt andet fungeret som underviser på Copenhagen Business School.

Selv om genbrugstanken var central fra dag ét i projektet, koncentrerede Søren Berg sin indledende fase om produktet. Han designede en slags byggeklods af plastik, som ikke bare var sammenklappelig, så den nemt ville kunne transporteres – den var også designet, så isoleringsmateriale nemt ville kunne bruges i konstruktionen af bygninger.

Foto: Sofie Mathiassen.

Efter produkt-designfasen gik det op for Søren Berg, at det fysiske produkt blot var en lille del af det samlede koncept.

»Til min gru gik det op for mig, at jeg risikerede at skabe et stort, miljømæssigt plastikproblem. Min grundtanke havde været, at jeg ville bruge skrald til genbrug, men hvis mine byggeklodser i sidste ende alligevel bare ville ende på lossepladsen, så havde jeg ikke skabt en løsning. Jeg havde bare flyttet problemet,« siger han og tilføjer:

»Derfor blev jeg nødt til at stoppe op og tænke mig om. Konceptet blev nødt til at fokusere på hele produktets levetid og det cirkulære i det. Jeg ville ikke risikere at skabe et nyt problem med mit produkt.«

Berlingske Boost havde enorm værdi

Derudover måtte han erkende, at når det handler om byggematerialer, som skal indgå i noget, der skal huse mennesker, dukker der pludselig nye krav op.

»Tag for eksempel brandsikring. Selv om der er forskellige krav på forskellige markeder, skal du jo levere et sikkert produkt. Det betyder, at man skal overveje brandhæmmende stoffer i materialet. Dem skulle jeg sikre mig ikke var sundhedsskadelige – ellers røg ideen jo med, at det var et miljøvenligt koncept,« siger han og tilføjer:

»Den slags potentielle stopklodser er jeg stødt ind i flere gange undervejs. Den slags udfordringer skal adresseres. Det er også med til at gøre, at projektet bliver stadig mere kompliceret.«

Foto: Sofie Mathiassen.

Erkendelsen af, at det cirkulære ville blive omdrejningspunktet i hele projektet, har fået projektet til at vokse. Forskellige markeder vil for eksempel kræve forskellig tankegang, og det er alle den slags detaljer, som Søren Berg lige nu fokuserer på i arbejdet med at gøre Shelter Bricks til virkelighed.

Han forudser, at konceptet både vil kunne bruges på hjemmemarkedet og i udlandet – navnlig i tredjeverdenslande, hvor både efterspørgslen på billige og holdbare bygge­materialer er til stede, og hvor der er et problem med plastik som affaldsprodukt.

Lige nu planlægger han at få et pilotprojekt op at stå i Kenya, der skal kunne vise, hvad både potentialet og udfordringerne vil være. Søren Berg mener dog også, at der på sigt kan være et hjemmemarked for hans produkt.

»Det kan potentielt få en rolle, når man skal opføre midlertidige bygninger. Det kunne være studieboliger, der skal aflaste et stykke tid, eller eksempelvis byggeri i Forsvaret. Flere ideer er i spil, men der er nok et stykke vej, til man kan købe Shelter Bricks i ens lokale bygge­marked,« siger han.

Status med projektet er lige nu, at Søren Berg arbejder på at finde de rigtige investorer og samarbejdspartnere. Det forventer han vil være på plads inden for et års tid, hvorefter projektet for alvor kan få vinger.

Foto: Sofie Mathiassen.

Shelter Bricks’ deltagelse i Berlingske Business Boost i efteråret var en lærerig oplevelse for ophavsmanden. Ud over at det har givet ham adgang til ekstern sparring, hvilket var en af præmierne, har oplevelsen været med til at gøre konceptet skarpere.

»Når man sidder og udtænker et koncept som det her, afprøver man en masse ideer, og nogle gange mister man på sin vis lidt overblikket. Berlingske Business Boost betød, at jeg skulle have min pitch på plads. For at kunne levere den gode elevatortale måtte jeg faktisk tænke mig om og tage nogle grundlæggende beslutninger. Det havde en enorm værdi,« siger Søren Berg.

Genbrug løser ikke klodens problemer

Søren Berg har arbejdet på at udvikle Shelter Bricks de seneste to år, og han har indtil videre selv finansieret projektet. Han har ved siden af fortsat sit normale virke, da han som alle andre også har brug for en indtægt.

Selv om det har været hårdt arbejde, ser han alligevel tilbage på perioden som en særdeles spændende en af slagsen.

»Det har indtil videre været enormt lærerigt og sjovt. Heldigvis oplever jeg, at jo dybere jeg dykker ned i det, desto mere bliver jeg bekræftet i, at det er en god idé. Der er meget snak om bæredygtighed og cirkulær økonomi for tiden. Det er jeg ikke den eneste, der kan se fidusen i,« siger Søren Berg.

Begrebet cirkulær økonomi er brandvarmt for tiden. Der er alt andet lige meget opmærksomhed om mulighederne i at gentænke forbrugsvaner.

Det bekræfter lektor ved Aalborg Universitet Michael Søgaard Jørgensen, der forsker og underviser i bæredygtighed og cirkulær økonomi. Han mener, at det blandt andet er frugten af årtiers fokus på miljøhensyn og CSR. Men det er ikke alt.

»Det handler også om, at man begynder at se forretningsmuligheder i det. Nogle råvarer bliver dyrere, og dermed bliver genanvendte materialer som råvarer til nye produkter interessant for nogle virksomheder. Derudover kan cirkulær økonomi også være en måde for virksomheder at differentiere sig fra konkurrenter. For eksempel ved at leje produkter ud i stedet for kun at sælge dem,« siger han.

Iværksætter Søren Berg Fold sammen
Læs mere
Foto: Sofie Mathiassen.

Michael Søgaard Jørgensen mener, at danske virksomheder sagtens kan have en rolle at spille i den cirkulære økonomi, der spirer op. Men han maner også til omtanke. Sagen er, at man i hans optik ikke skal forveksle simpelt genbrug med cirkulær økonomi.

»Genanvendelse i sig selv løser ikke klodens problemer. Det er fint nok at lave plastikmursten ud af genanvendt plastik, men hvis vi skal have affaldsmængden ned, handler det måske om, at de produkter, som plasten stammer fra, bør holde længere – så der ikke er så meget, der skal genanvendes. For genanvendelse er jo også en proces, der kræver ressourcer,« siger Michael Søgaard Jørgensen.

Professoren peger på, at der er store muligheder for at gentænke produkter og procedurer – også inden for byggeriet. I stedet for at tænke på, hvordan man kan genbruge de materialer, huse er bygget af, skal man tænke i, at »man kan genbruge bygningerne«, så man ikke skal rive dem ned.

»Cirkulær økonomi handler ikke bare om genanvendelse af råvarer og produktion af nye produkter. Det er en tankegang om produkters levetid, der skal ændres,« siger Michael Sø­gaard Jørgensen.

»Den cirkulære økonomi kan blive spændende, men lige nu er der for meget fokus på genanvendelse og for lidt på forlængelse af levetider – og bedre udnyttelse af produkter gennem deleøkonomi.«