Kan sociale medier også spå?

FN har i to år analyseret en halv million blogs, chatfora og nyhedssites. Hovedkonklusionen er, at aktiviteten på sociale medier kan ”give indikationer på stigende arbejdsløshed”.

Undersøgelsen er gennemført af United Nations Global Pulse, som er et initiativ under FN.

Organisationen har samarbejdet med softwareselskabet SAS Institute, som har analyseret stemningen og aktivitetsniveauet i tæt ved en halv million blogs, chatfora og nyhedssites i de sidste to år. Det skriver Markedsføring.dk

Disse er blevet sammenlignet med officielle arbejdsløshedstal.

- Erhvervslivet analyserer nye typer data i realtid for at kunne forstå kunderne til enhver tid. Meget af denne information indeholder signaler, som er relevante for udviklingen. Vi skal bruge dette til at se, hvad der sker, mens det sker, siger FN’s generalsekretær Ban Ki-Moon.

Analysen viser, at når flere taler om at skære ned på dagligvareindkøb, bruge de offentlige transportmidler mere og skifte til en billigere bil, så er det en indikator på, at arbejdsløshedstallene vil stige.

Også analyser efter perioder med høj arbejdsløshed giver værdifuld information. Her stiger snakken om aflyste ferier, opsigelser, tvangsauktioner og reduceret forbrug på sundhed i de sociale medier.

- Ved at supplere de officielle statistikker med analyser af de sociale medier får politikere og offentlige instanser værdifuld ny indsigt. Det styrker muligheden for at handle proaktivt og dæmpe de negative effekter af stigende arbejdsløshed, siger Jens Olivarius, nordisk marketingdirektør i SAS Institute.