Kan kæntret koreansk containergigant kortslutte julehandlen?

Midt i højsæsonen for containertrafik mellem Asien og Vestens markeder kæmper verdens 7. største containergigant, sydkoreanske Hanjin Shipping, for livet. Varerne om bord skal ind i julehandlen, men det er lettere sagt end gjort.

Læs mere
Fold sammen

Verdens 7. største rederi sydkoreanske Hanjin Shipping kæmper i disse dage for at overleve. Og for de handlelystne kan være god grund til at krydse fingre for rederiet.

Begynder kreditorerne at lægge beslag skibene, og andre transportfirmaer nægter at tage sig af firmaets fragt, risikerer julehandlen i flere lande især USA at kunne mærke det.

Lige nu er det højsæson for containertrafik mellem Asien og vestlige markeder, men indtil videre mandag er 79 Hanjin-skibe herunder 61 containerskibe blevet nægtet adgang til havne verden over ifølge Sydkoreas søfartsministerium.

»Produkterne som befinder sig om bord på Hanjin-skibene er stort set produkter, som skal befinde sig på hylderne i juletiden,« skrev analytiker Greg Knowler fra IHS Markit i weekenden i en email til CNBC.

Og der ligger produkterne til årets julehandel så og vugger med en uvis skæbne. Skulle nogen trække på skuldrene og tænke: Hvor meget kan det dreje sig om?

Så er svaret: En hel del.

Om bord på Hajin-skibene er der lige nu gods for 16 billioner won eller 14,5 milliarder dollar (ca. 100 milliarder kroner), der tilhører 8.300 forskellige ejere, meddeler Sydkoreas organisation for international handel. I mere end 40 lande har firmaet søgt om konkursbeskyttelse ifølge BBC, hvilket i nogen lande betyder, at firmaets skibe og øvrige ejendele ikke kan beslaglægges, imens den desperate overlevelseskamp finder sted.

Indtil videre er produkternes skæbne således stadig uafklaret. Rederiets største kreditor den sydkoreanske udviklingsbank mødtes med Hanjin Group for at diskutere muligheden for at betale havneafgifterne, så skibene kan komme i land med varerne. Den dialog har dog ikke udkrystalliseret sig i handling, beretter Reuters.

I et brev til USAs handelsministerium skriver vicepræsidenten i verdens største sammenslutning i detailhandlen National Retail Federation, Jonathan Gold, at situationen er desperat.

»En del (varer red.) venter på at blive lastet på skibe i Asien, nogle er undervejs og andre er ved amerikanske havne og venter på at blive lastet. Det er forståetligt, at havneterminalsoperatører, jernbaner, transportselskaber og andre ikke vil gøre arbejdet for Hanjin, hvis ikke de får betaling,« lyder det i brevet ifølge nyhedsbureauet AP.

Stor betydning


Situationen påvirker meget store dele af den globale shippingindustri, fordi Hanjin er i alliance med fem rederier blandt dem tyske Hapag-Lloyd og Japans NYK.

Det er dog tvivlsomt om almindelige handlende vil kunne mærke problemerne med fragten, som Hanjin-konkursen udløser. Det vurderer Peter Sand, chefanalytiker i BIMCO, der er verdens største shippingsammenslutning med 2.200 medlemmer på verdensplan.

Han tvivler på, at der vil være decideret tomme hylder, fordi efterspørgslen ikke er høj nok i øjeblikket, selv om det er højsæson. Butikkerne står nemlig ej akut og mangler varer, lyder det. Enkelte firmaer vil dog sagtens kunne mærke situationen, vurderer chefanalytikeren.

»Firmaer, der har en masse TV stående i containere ude på havet og måske nærmest kan se det fra havnen, men bare ikke kan få fat i det, de vil opleve det her som et voldsomt forstyrrende element,« siger Peter Sand til Berlingske Business.

Forhåbningen flere steder er, at en køber af Hanjin kan findes. Danske Mærsk har været nævnt blandt de mulige opkøbere af enkelte dele af firmaet, men kun på spekulationsbasis.

For branchen vil en eventuel konsolidering - at et andet selskab vil opkøbe Hanjin - langt fra frelse shippingbranchen fra grundproblemet, at der er flere skibe på havene end efterspørgslen i markedet tilsiger, vurderer chefanalytiker i BIMCO Peter Sand.

Ender Hanjin med at måtte dreje nøglen om, vil det ifølge Ritzau Finans være det største økonomiske forlis blandt containerrederier nogensinde målt på kapacitet. Rederiet opererer 128 containerskibe med en samlet kapacitet på 609.500 tyvefodscontainere (teu).

Indtil nu fandt den største konkurs sted tilbage i november 1986. Her gik United States Lines ned. Rederiet havde i dets storhedstid skibe med en samlet kapacitet på 93.000 teu.