Kampen om mobile netbutikker øges

Verdens største mobilselskab tager nu konkurrencen op mod Apple.

Den tyske kansler Angela Merkel (i midten) sammen med Californiens guvernør Arnold Schwarzenegger (til højre) i en snak med mobilselskabet Vodafones tyske topchef, Friedrich Joussen, under årets IT-messe CeBIT i Hannover. Nu går Vodafone i konkurrence med Apples netbutik. Foto: John Macdougall, AFP/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Verdens største mobilselskab, det britiske Vodafone, vil nu også åbne en onlinebutik for at sælge spil, nyheder og rejseprogrammer, som kunderne kan bruge på enhver telefon. Dermed skærpes konkurrencen om det mobile netsalg.

Vodafone vil levere software, så samarbejdspartnere og udviklere kan skabe små netprogrammer, der kan bruges på alle typer af telefoner og dermed give selskabets mange millioner kunder verden over nye muligheder på samme måde, som Apple med succes har gjort med sin iPhone-telefon og den dertil hørende AppStore-netbutik.

Her kan kunderne købe små programmer til f.eks. at se vejrudsigter eller valutakurser, masser af spil, løbeprogrammer til GPSen, adgang til sociale netværk og nyhedslæsere. Ifølge Apple selv var der i de ni måneder frem til april hentet en milliard programmer fra AppStore.

30 procent af indtægterne går til mobilselskabet

Apple får omkring 30 procent af salgsprisen som indtægt. Samme andel vil Vodafone tage, når onlinebutikken går i luften sidst på året i foreløbig Storbritannien, Irland, Italien, Tyskland, Holland, Portugal, Spanien og Grækenland.

Apples succes har fået den finske mobilgigant Nokia på banen med sin Ovi-butik (»ovi« betyder »dør« på finsk), og også IT-giganten Microsoft gør klar til at lancere softwarebutikker i år.

Over en milliard mulige kunder

Vodafones tilgang bliver sandsynligvis attraktiv, fordi den går på tværs af mobilmærker og verdensdele, fremhæver analytikere. Vodafone havde med udgangen af 2008 i alt 289 millioner kunder, men derudover vil selskabet give kunder fra samarbejdspartnere - her i Danmark TDC - adgang til mulighederne. Det bringer endnu omkring en milliard mulige kunder til fadet.

Analysefirmaet Strategy Analytics anslår markedet for mobilt indhold - heriblandt spil, ringetoner, baggrunde, video, mobilt TV, nyhedsbeskeder og mobilt brug af Internet - til at vokse med 15 procent i år. Dermed er markedet 62 milliarder dollars (338,7 milliarder kroner) værd.