Kampen om den lille luksus

Matas klarer sig fint trods den populære kosmetikkæde Sephoras indtog i København.

Foto: Torkil Adsersen.
Læs mere
Fold sammen
Danske forbrugere er trofaste, når det gælder indkøb af produkter til personlig pleje og selvforkælelse. Det har således ikke påvirket omsætningen i Matas i negativ retning, at den store franske kosmetikkæde Sephora sidste år åbnede butikker i Illum og Field's i København.

Tværtimod, siger Matas adm. direktør Terje List.

”Vores butikker er bestemt ikke blevet dårligere, efter at den i øvrigt meget dygtige franske kæde har åbnet butikker her. I Storkøbenhavn har vores butikker faktisk haft vækst i perioden, siden de åbnede, og vores butik ude i Field's er helt uberørt af deres tilstedeværelse,” siger Terje List.

Sephora-kæden ejes af den magtfulde luksusgruppe LVMH. Det er ikke første gang, Matas oplever konkurrence udefra. For ti år siden forsøgte verdens største discountkæde, den tyske materialistkæde Schlecker, også at få fodfæste i Danmark.

”De åbnede meget hurtigt 50 butikker. Vi mærkede intet, og de rejste hjem igen, jeg tror det var i 2009. Så kom Europas dengang største kosmetikvirksomhed Douglas hertil. Men de kom aldrig til at have mere end fem butikker og lukkede ned nogenlunde samtidig, vist i 2010,” siger Matas-direktøren og mener, at det blandt andet kan skyldes, at Matas opfattes som ”danskernes butik”, og at kæden henvender sig til en meget bred målgruppe.

”Vi har aldrig har segmenteret vores kunder. Det gør vi selvfølgelig, når vi kigger på, hvordan de handler. Men vi har aldrig begået den fejl, at vi har sagt: Matas-konceptet er for par mellem x og y, og de andre kunder skruer vi ikke ind på. Vi har derimod sagt, at Matas-konceptet er for alle. Vi må ikke sætte barren så højt eller så lavt, at vi afskrækker nogen.”

Læs interview med Terje List i Business Søndag 20. januar