Kampen om den kvindelige læser

De læser mindre avis, men de er attraktive at få som læsere overfor annoncørerne. Kvinderne er gennem de seneste årtier faldet fra som avislæsere.

Det skriver Jyllands-Posten.

En ny undersøgelse fra mediebureauet Initiative Universal Media viser, at mænd bruger omkring 20 procent mere tid på avislæsningen end de kvindelige læsere: Mens mænd i gennemsnit bruger 24 minutter på hverdage, så bruger kvinderne 19.

Et tilbageblik viser, at kvinderne er faldet fra avislæsningen, påpeger direktør i Danske Dagblades Forening, der mener at billedet var mere ligeligt for 20 år tilbage.

Af de store morgenaviser har Politiken flest kvindelige læsere – de udgør omkring halvdelen, mens Berlingske Tidende og Jyllands-Posten har flest mandlige læsere.

Gratisaviserne har også godt tag i kvinderne, der udgør omkring halvdelen af læserne i aviser som Nyhedsavisen og 24timer.

Kilde: Jyllands-Posten