Kampen om cremer og shampoo får Matas til at nedjustere

Der er hård konkurrence på produkterne i danskernes toilet­skabe. Så hård, at Matas, der er Danmarks ledende forhandler af skønhedsprodukter, nu ned­justerer sine forventninger til regnskabsåret 2016/17 på grund af et fald i omsætningen i andet kvartal. En spareplan skal se dagens lys.

Matas er blandt andet blevet udfordret af den nye butikskæde Normal. Arkivfoto: Jeppe B. Vejlø
Læs mere
Fold sammen

Det bliver nok ikke et rosenrødt årsregnskab med en stærkt stigende omsætning næste år for Matas. Det tyder det i hvert fald ikke på efter et andet kvartal, der får Matas til at nedjustere forventningerne til det forskudte regnskabsår 2016/17.

»Vi har en sten i skoen, og den trykker ikke på hele foden, men kun på et bestemt sted – nemlig på dagligdagsvarer til personlig pleje. Der er kommet en klart intensiveret konkurrencesituation på det område, som vi også er påvirket af. Og det er særligt i andet kvartal, at det kommer til udtryk,« siger den administrerende direktør i Matas, Terje List.

Forventningerne til næste års regnskab lå tidligere på en vækst i omsætningen på mellem en og tre procent og en EBITA-margin lige under 17 procent, men nu har selskabet nedjusteret forventningerne til en vækst på mellem nul og to procent og en EBITA-margin på omkring 16 procent.

»Vi havde regnet med, at vores omsætning havde udviklet sig bedre. Vi er sat i verden for at skabe vækst både for hvert kvartal og på den længere bane. Derfor er vi jo ikke tilfredse med dette kvartal,« fastslår Terje List.

Det er særligt butikskæden Normal, der trækker tænder. Butikskæden har med altid faste, lave priser og ingen særlige tilbud været med til at ændre detailhandlens gammelkendte system. Og den bølge er Matas hoppet med på.

Det har ændret indkøbsmønstret hos nogle forbrugere, der kun opsøger butikker, hvor de er sikre på, at der er en besparelse. Det sætter et tryk i markedet, fordi alle gerne skal sikre sig en omsætning hos de samme kunder – og det kræver de rigtige priser, forklarer Terje List:

»Vi skal kæmpe hårdt om de samme kunder. Derfor er der et pres på sortimentet inden for dagligvarer til personlig pleje, der gør, at vi ser nogle tendenser til faldende priser,« uddyber direktøren.

Sparerunde i 2017

Matas’ nedjustering er ikke den eneste nye melding. Også et spareprogram er i vente.

»Vi er nødt til at stramme nogle steder for at sikre, at den indtjeningsmarginal, vi har og har haft, kan bibeholdes. Derfor skal vi gøre tingene mere effektivt nogle steder,« siger Terje List.

Den administrerende direktør er ikke meget for at uddybe besparelserne, men inden for reklameproduktion vil der ske nogle ændringer, afslører Terje List, som på trods af et mindre godt regnskab stadig ser en lys fremtid for Matas.

»Vi går stadig efter at blive den ultimative omnichannel-leder inden for vores område. Kombinationen mellem online, Club Matas og vores butikker bliver vi ved med at arbejde på,« siger han.

Næste kvartal omfatter julehandel og Black Friday, og det skal vise, om Matas kan vende et fald til vækst, siger Terje List.