Kampen om »Castros cigarer« kører på tyvende år

En bitter og næsten tyve år lang retsstrid om varemærket til verdens måske mest eksklusive cigarer »Cohiba« lægger stadig beslag på juristerne i Scandinavian Tobacco Group og kan koste selskabet millioner.

Foto: Malte Kristiansen. En bitter og næsten tyve år lang retsstrid om varemærket til verdens måske mest eksklusive cigarer »Cohiba« lægger stadig beslag på juristerne i Scandinavian Tobacco Group og kan koste selskabet millioner.
Læs mere
Fold sammen

De blev grundlagt af Fidel Castro som den absolutte luksuscigar, og navnet betyder slet og ret bare »tobak«.

Cohiba-cigaren er for mange tobakelskere den ultimative oplevelse, og den er derfor også et eftertragtet varemærke af have i stald for verdens tobakproducenter. Men netop rettighederne til varemærket er centrum for en langstrakt strid i USA, der involverer Scandinavian Tobacco Group (STG).

Den danske tobaksproducent er på vej på børsen, og har i den forbindelse udsendt sit såkaldte prospekt, der er en gennemgang af virksomheden op til børsnoteringen, og heri blotlægger STG en række detaljer i den 20 år lange strid om varemærket Cohiba.

USA er det eneste sted, hvor STG har rettighederne til Cohiba, som bliver produceret i den Dominikanske Republik og derfor ikke er omfattet af den amerikanske embargo mod cubanske varer. I resten af verden kan man dog købe cubanske Cohiba-cigarer, som produceres af det statsejede, cubanske selskab Cubatabaco. Tilbage i 1997 indledte cubanerne for første gang en retssag for at få annulleret STGs varemærkerettigheder, og siden er kampen fortsat i flere etaper.

STG og Cubatabaco har taget hver sine stik i forskellige instanser og efter en hurtig tur forbi den amerikanske højesteret, ligger sagen nu hos U.S. Trademark Trial and Appeal Board, der håndterer rettighedstvister i USA, hvor den formentlig bliver gentoptaget inden for 12 måneder:

»STG vurderer, at Cubatabacos påstand er grundløs og agter med alle midler fortsat at forsvare sine varemærkerettigheder til varemærket Cohiba i USA,« skriver STG i sit prospekt.

Cohiba har som nævnt en helt særlig plads i den cubanske cigarhistorie. Mærket blev først grundlagt i 1966 af Fidel Castro selv, og der blev lavet sagnomspundet få af de luksuriøse cigarer. Faktisk blev der lavet så få, at cigarerne ofte kun blev givet til udenlandske statsoverhoveder samt til den cubanske elite.

Sidenhen er Cohiba blevet et mere tilgængeligt cigarmærke, men det er stadig luksuriøst som få andre.

Cohiba-salget er dog ikke noget, som STG-regnskabet står og falder med. Selskabet skriver i prospektet, at Cohiba udgør 0,8 procent af det samlede salg i gruppen, hvilket svarer til knap 40 mio. kr. ud af en omsætning på lige under fem milliarder.