Kampagnemails bliver også læst i ferieperioden

Sommeren står for døren, og det betyder at mange virksomheder skruer ned for blusset, også når det kommer til de elektroniske kampagner. Men sommerferien kan ikke ses i åbningsraten i kampagnerne, viser erfaringer fra dansk software-hus.

Erfaringen fra Zoomio – et dansk softwarehus, der udvikler platformen Zoomio til e-marketing – viser, at selvom du udsender i sommerferieperioden, bliver de elektroniske udsendelser læst alligevel. "Det pudsige er, at det ikke er muligt at se et overordnet fald i åbningsraten– hvilket jo ellers ville være logisk, da modtagernes ferie også ofte falder i juli måned," siger adm. direktør Per John Jensen.

Han peger på, at ferietiden afspejler sig i udsendelserne fra små og mellemstore B2B virksomheder, hvor der kan konstateres et fald i antallet af udsendte kampagnemails.

"Erfaringerne fra 2006 viser, at sommermåneden juli og julemåneden december giver en lille tilbagegang i en ellers udelukkende positiv udvikling i elektronisk markedsføring," siger han og forklarer det med, at mange små og mellemstore virksomheder skruer ned for blusset i juli.

Desuden er udsendelserne i mindre virksomheder ofte knyttet til enkelte nøglemedarbejdere, og de skal også holde ferie på et tidspunkt.

"Men ferietiden afspejler sig hovedsageligt på udsendelsessiden," siger han og forklarer:

"Det er min erfaring, at virksomheder har mindre at se til i juli måned. De personer som er tilbage på arbejdspladen har derfor en mindre arbejdsbyrde og vil have bedre tid til at åbne de elektroniske udsendelser, de modtager. Når mængden samtidig er mindre, vil modtageren også være mere "sulten" efter at få informationer."