Kampagne skal gøre danskerne sikre på nettet

Både virksomheder og privatpersoner rammes oftere af hackerangreb. Derfor skal vi lære at tænke os bedre om, før vi giver personlige oplysninger videre, og det skal tre ugers informationskampagne ændre på.

Danskerne skal lære at sætte lås på deres data ved at blive bedre til sikkerhed. Det skal ny informationskampagne hjælpe med. Arkivfoto: Iris/Scanpix Fold sammen
Læs mere

Danskerne er ikke gode nok til at passe på deres telefoner og computere, så hackere bliver holdt ude. Det skal en ny informationskampagne over de næste uger gøre noget ved.

»Sikker på nettet« har i mange år kørt i efteråret, men nu er Digitaliseringsstyrelsen, som har det overordnede ansvar for digitaliseringen af det offentlige, og bankernes brancheforening Finansrådet slået sig sammen om at skabe større opmærksomhed om problemerne - og få danskerne til at huske på sikkerheden hele tiden.

Det sker denne gang med en kampagne på det sociale netværk Facebook, hvor små film med studievært Felix Smith i spidsen vil udstille, hvad man ikke skal gøre, og hvad man skal tænke over.

Ifølge kontorchef Cecile Christensen fra Digitaliseringsstyrelsen bliver flere og flere danskere og danske virksomheder udsat for angreb, mest i forsøget på at narre folk til at udlevere deres adgangskoder men for nylig også med særlige computervira, som tager computeren eller telefonen som gidsel og kræver løsesum for at give folk deres data tilbage.

Det oplevede Aalborg Farve og Lak tidligere i år, da hackere kom ind og låste alle filer. Det betød et tab på op mod en million kroner, og selv om man først indvilligere i at betale løsesummen på 3.000 kroner, valgte firmaet - hvis seneste sikkerhedskopi af sine data var flere måneder gammel - at starte helt forfra ved at udskifte IT-systemerne og manuelt genskabe flere måneders bogholderi.

»Det har kostet os dyrt at få alle vores filer genskabt, da vores IT-firma ikke havde taget backup,« forklarer salgs- og personaleansvarlig i Aalborg Farve og Lak, Pernille Skall.

Gør det ikke!

Næsten hver tredje dansker er ifølge rapporten »Befolkningens adfærd på nettet« villig til at videregive personlige oplysninger på nettet. De kan hackes og misbruges til f.eks. at hæve penge fra ens bankkonto.

»Der findes ikke virksomheder eller organisationer med god ehensigter, som vil bede om dine kontooplysninger eller dit NemID-nøglekort over mail eller SMS. Som hovedregel bør man aldrig trykke på et link eller indtaste oplysninger via en besked fra en ekstern virksomhed eller bank. Hvis de vil kontakte dig eller modtage dine oplysninger, vil de i stedet henvise til forsiden på deres hjemmeside eller bede dig om at logge på din netbank,« siger underdirektør i Finansrådet, Michael Busk-Jepsen.

Man kan få gode råd og teste, hvor god man er til at undgå netsvindel, på www.borger.dk/sikkerpånettet.