Kähler fyrer tre ud af fire medarbejdere efter opkøb

Rosendahl Design Group offentliggjorde i sidste uge, at den har købt Kähler-design. Nu har tre ud af fire Kähler-medarbejdere fået fyresedlen.

Foto: Thomas Lekfeldt. Henrik Rosendahl, adm. direktør og ejer af Rosendahl Design Group, som i årenes løb har købt mange danske designbrands.
Læs mere
Fold sammen

De populære Kähler-vaser med striber kommer i fremtiden til at høre under samme tag som Kay Bojesen-aben, Lyngby Vasen og andre danske designklassikere.

Rosendahl Design Group overtager fra månedens udgang Kähler-design, og derfor har 26 Kähler-medarbejdere mandag og tirsdag fået en fyreseddel stukket i hånden. Det svarer til tre ud af fire af de ansatte. Det skriver Sjællandske Medier.

»De vidste godt, at det blev i det lag, men alle har selvfølgelig gået og spekuleret på, hvem der blev ramt,« siger Kählers adm. direktør, Jesper Holst Schmidt, til Sjællandske Medier.

Kun otte Kähler-medarbejdere flytter med til den nye ejers hovedsæde.

Den 175 år gamle keramikvirksomhed, som arkitekten Frantz Longhi siden 2008 har ejet majoriteten af, er blevet købt for et trecifret millionbeløb. Det betyder, at Rosendahl Design Group fra månedens udgang består af ni danske designbrands.

»Kähler er et stort brand for os, og noget der kommer til at løfte hele vores virksomhed ind i en anden liga. Da vi købte Juna og Lyngby i 2016, voksede vi lidt, men det her kommer forhåbentligt til at løfte vores omsætning markant,« sagde Henrik Rosendahl, adm. direktør og ejer af Rosendahl Design Group, i forbindelse med offentliggørelsen af købet.

Kähler i medgang og modgang

Kähler har rødder tilbage til 1839, men det er først, efter at Frantz Longhi i 2008 købte virksomheden, at der er kommet gang i væksten, og produkterne er blevet så populære, at de i dag er at finde i 61 pct. af de danske hjem.

Efter at Kähler-keramikkens popularitet eksploderede i 2015 og 2016, annoncerede Frantz Longhi, at han var på udkig efter en kapitalfond, der ville poste penge i virksomheden, eller som han kunne sælge til.

Kort tid efter nedjusterede Frantz Longhi imidlertid sine forventninger til fremtidens indtjening kraftigt, hvilket gjorde, at ingen kapitalfonde ville købe Kähler. Derfor blev salgsplanerne skrinlagt.

Hypen fra jubilæumsåret 2014, hvor Kähler fejrede sin 175-års fødselsdag, og hvor hundredvis af danskerne stod i kø for at få vaserne med kobberstriber, var ikke fortsat som ventet.

Men Henrik Rosendahl er ikke i tvivl om, at hans seneste tilføjelse til porteføljen vil være en succes.

»Både designmæssigt og på eksportmarkedet ser vi et rigtigt stort potentiale i Kähler. Samtidig har vi en professionel organisation til at drive designudvikling og salg og marketing,« sagde han i forbindelse med offentliggørelsen af købet.