Kaffekrigen raser i København

Det kan blive en kamp fra gadehjørne til gadehjørne, når den amerikanske kaffekæmpe Starbucks rykker ind i København med flere café-åbninger i løbet af sommeren, spår branding-ekspert.

Starbucks blæser til at angreb på det danske kaffemarked og vil i løbet af sommeren og efteråret åbne tre nye caféer i hovedstaden. Fold sammen
Læs mere
Foto: GARY CAMERON

Københavnerne er glade for at gå på kaffebar. Og mulighederne for at finde sig en kop kaffe midt i hovedstadens travle liv bliver snart endnu større, når den amerikanske kaffekæde Starbucks i løbet af de kommende måneder slår dørene op for tre nye kaffebarer i byens centrum.

Tidligere har Starbucks primært åbnet kaffebarer i Føtex- og Bilka-varehuse, men denne gang går Starcbucks på gaden og åbner dermed ballet for, hvad der kunne ligne en større københavnsk kaffekrig.

»Det er fuldstændig rimeligt at tale om det som en kaffekrig. En multinational kæde som Starbucks stiller sig ikke tilfreds med en lille bid af markedet, men går efter den totale markedsdominans,« siger Frederik Preisler, direktør i reklamebureauet Mensch og brandingekspert.

At Starbucks nu for alvor har planer om at komme ud på de københavnske gadehjørner kan betyde, at byens kaffebarer kommer til at fylde endnu mere i gadebilledet fremover, mener reklamedirektøren.

»I mange år var det sådan, at du næsten ikke kunne se en butik lukke på et hjørne, før der åbnede en 7-Eleven. Nu er det Lagkagehuset, Joe and the Juice og Baresso og Starbucks. Det handler om at erobre gadebilledet og dermed markedet,« vurderer Frederik Preisler.

Kampen på det københavnske kaffemarked kommer særligt til at stå mellem Starbucks og Baresso, som åbnede dørene til sin første kaffebar 5. maj 2000 på Højbro Plads, mens Starbucks åbnede sin første skandinaviske butik i Københavns Lufthavn i 2007. Udover et tidligere fodfæste på det danske marked har Baresso også en klar føring i antallet af butikker i hovedstadsområdet sammenlignet med konkurrenten.

Alligevel har Baresso ifølge Frederik Preisler måske begået den fodfejl, at kæden har spillet sig over på en banehalvdel, som den økonomisk mere velpolstrede amerikanske kaffekæmpe gerne vil spille på.

»Baresso har måske lige præcis det problem, at det er blevet en så international kæde, at den har tabt lidt af den kant og skævhed, som de mindre danske aktører har. Der kan man måske tale om, at Baresso er kommet til at åbne lågen lidt for Starbucks,« siger Preisler.