Kaffefinte booster Altan.dks salg

Finanskrisens konsekvenser er sejlet agterud i altan- og elevatorentreprenøren Altan.dk. Virksomhedens alternative markedsføring giver tilsyneladende bonus.

Altan.dk har indrettet et showroom på Frederiksberg, der mere minder om en café, hvor potentielle kunder kan komme ind og se og prøve varen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Camilla Rønde
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Kom ind og få en kop kaffe – og en altan eller en elevator. En målrettet og usædvanlig markedsføring i kombination med den generelle økonomiske genopretning betyder, at Altan.dk nu kan aflevere et bomstærkt årsregnskab til Erhvervsstyrelsen.

Finanskrisen efterlod ellers altan- og elevatorentreprenøren med følelsen af at have modtaget en syngende økonomisk lussing, men i dag er det røde håndaftryk afløst af stærke, sorte bundlinjetal og et boomende salg. Omsætningen i det nyligt underskrevne 2013/2014-regnskab, der løber fra oktober til september, stormer frem med 29 procent til 162 millioner kroner, mens bundlinjen rammer knap 8,5 millioner kroner mod blot 1,5 million kroner året før.

Og nederste linje i årsregnskabet kunne endda have været endnu bedre, hvis ikke virksomheden de seneste år havde brugt store summer på sin markedsføring, afslører direktør og ejer Peter Knudsen.

Altan.dk har nemlig indrettet et showroom på Frederiksberg, der mere minder om en café, hvor potentielle kunder kan komme ind og se og prøve varen. Også hvis der er tale om en elevator.

»Vi har for eksempel en typisk elevator i butikken, der kører fra stueetage til kælder. Den bruger vi til at vise kunder, at det sagtens kan lade sig gøre at have en anvendelig elevator, som ikke fylder mere end en baggårds-trappe. Og det har de faktisk behov for at opleve. Det kan overbevise dem,« siger Peter Knudsen og tilføjer:

»Derudover bruger vi cafeen til at følge handlerne til dørs. Vi bestræber os for eksempel på aldrig bare at sende et tilbud med posten. Vi præsenterer det over en kop kaffe i cafeen og taler om tingene.«

Farvel til krisen

Det nye regnskab viser, at Altan.dk har sagt farvel til den krise, der gjorde altanhungrende byboere forsigtige. Finanskrisen ramte virksomheden hårdt i 2009, hvor den måtte vinke farvel til omtrent 40 procent af omsætningen og lige så mange ansatte. Nu er kursen dog en anden, og den Sorø-forankrede virksomhed er oppe på over 100 ansatte. Når det kommer til den fremtidige drift, er Peter Knudsen optimistisk. Risikoen for at støde panden mod et mættet marked, hvor alle de etageejendomsbeboere, der ønsker en altan eller en elevator, har fået én, ligger ifølge Altan.dks beregninger langt ude i fremtiden.

En markedsanalyse fra virksomheden viser, at der i København er et umættet marked på 45 procent, og i Aarhus er det på 65 procent. Derudover mener Peter Knudsen, at mulighederne inden for det ene ben, elevatordelen, først lige er kommet i gang.

»Det kører pt. rigtig godt. Vores ordrebøger for 2015 er allerede fyldt. Derudover begynder elevatormarkedet nu virkelig at røre på sig. Det i sådan en grad, at jeg regner med, at elevatordelen inden for en årrække faktisk vil blive den dominerende del af virksomheden,« siger Peter Knudsen.

Virksomheden har da heller ingen planer om at skrue ned for blusset. Den har netop købt nabolokaler til det eksisterende show-room på Frederiksberg, og det illustrerer, at Peter Knudsen har tiltro til, at endnu flere byboere fremover vil have lyst til at stikke hovedet forbi til en varm drik og en altan- eller elevatorsnak i virksomhedens café.