I en cykelbutik i Lynge hænger racercykler på de hvide vægge, men ikke alle cykler er blot til udstilling. I rummet ved siden af står sorte og røde spinningcykler klar til at give kunderne sved på panden.
I København kan kunder træde ind i butikker, som har tøj hængende på stativer i den ene ende samt kaffe og frokost klar i den anden. Der findes vaskerier, som også ordner kundernes negle. Sportsbutikker, som underviser i yoga om morgenen. Og boghandlere, som også sælger blomster.
Flere og flere butikker kombinerer forskellige forretningsområder, så kunderne går ud af døren med både et fysisk produkt og en oplevelse i bagagen. En oplevelse, som kunderne ikke kan købe sig til på nettet.
»Det kan jo godt lyde hyggeligt, at en tøjbutik også indretter en café, men det er vigtigt at forstå, at det her er et spørgsmål om liv eller død. Det er et spørgsmål om at søge en ny eksistensberettigelse over for kunderne, så det er en alvorlig problemstilling, detailhandlen står i,« siger Eva Steensig, forbrugerekspert og fremtidsforsker.
Dorte Wimmer, der er forbrugerekspert, er enig i, at butikkerne skal forny sig, hvis de også i fremtiden vil tiltrække kunder.
»Nogle af de fysiske butikker bliver nødt til at tilbyde flere ting for at overleve, at skabe en emotionel relation til kunden. Det her med at være et transaktionscenter, hvor du henter varerne og så bare går ud igen, det er jo ofte ikke nok længere,« siger hun.
En af butikskæderne, som har valgt at satse på flere forretningsområder, er H&Ms koncept Arket, som har butikker i England, Sverige, Tyskland, Belgien, Holland og Danmark. Alle butikkerne er en blanding mellem en tøjbutik og en café.
»Vi vil gerne have, at vores butikker skal være et sted, hvor kunderne både kan shoppe, inspireres eller tage en pause og drikke en kop kaffe eller spise frokost. Mennesker i dag har ofte ikke så meget tid og vil gerne have, at det skal være enkelt at finde, hvad de leder efter. Derfor har vi samlet alt under samme tag,« siger Ulrika Bernhardtz, chef for konceptudvikling for Arket.
Kæden åbnede sidste år en butik i Købmagergade i København. I år åbnede de en butik i Københavns Lufthavn, Field's og Lyngby Storcenter.

Det kan ikke købes på nettet
De fysiske butikker kæmper i disse år en hård kamp mod den stigende onlinehandel. Det er ifølge forbrugereksperterne årsagen til, at flere fysiske butikker vælger at satse på forskellige forretningsområder.
»Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at vi kommer til at se de fysiske butikker arbejde rigtigt meget med netop at udvide deres forretningsområder og lave nye spændende initiativer, for de bliver nødt til at gøre et eller andet for at tiltrække deres kunder. Hvis det bare handler om at få en vare, kan du lige så godt gå på nettet og købe den,« siger Eva Steensig.
Mange butikker kan ifølge forbrugerekspert Dorte Wimmer se, at de bliver nødt til at opbygge et koncept, hvis de vil vinde i fremtiden.
»Det er en stigende tendens, at butikkerne bliver konceptualiseret. Det handler ikke bare om at sætte et løbebånd i hjørnet. Der er et løbebånd i hjørnet, en god træner, løbeklub, foredrag om løb og måske en fysioterapeut eller én, som fortæller dig om fede løberuter i Spanien,« siger hun.
Hvis konceptet skal hjælpe de fysiske butikker med at overleve, kan det være en fordel at kombinere nogle fysiske produkter med en service, som kunderne kun kan få ved at være til stede.
»Detailbutikkerne skal hver især finde en grund til, at jeg skal komme ind i deres lokaler – for eksempel for at få lavet min cykel, træne, spise eller blive klippet. Det bliver deres store udfordring de næste par år. Men gør de det rigtigt og med en god indsigt i kundebehovet, så er det en måde for dem at overleve,« siger Eva Steensig.
I storbyer overalt i verden har der længe været butikker, som lokker kunderne til gennem oplevelser. Det italienske modehus Prada har en butik i New York, der ud over at fremvise mærkevarerne også er et museum.
Det koreanske solbrillemærke Gentle Monster har en butik i Seoul, som gennem butikkens udsmykning fortæller historien om en mand, der rejser ud i verden på eventyr.
Og i London ligger Late Night Chameleon Cafe, som gemmer på samlinger af tøj fra mærker som Saint Laurent og Gucci, og som derudover også er et bibliotek, en bar og en klub.
Onlinehandlen sætter farten op
I dag har de fysiske butikker den fordel, at de kan give kunderne varerne i hænderne langt hurtigere, end hvis varerne bestilles på nettet, men den fordel bliver ikke ved med at være der.
»Amazon leverer inden for en time lige nu på Manhattan i New York, så den styrke, som de fysiske butikker har med, at de kan levere varerne med det samme, forsvinder med tiden, i takt med at onlinehandlen kommer til at levere hurtigere og hurtigere,« siger Dorte Wimmer.
Derfor bliver det fremover endnu mere vigtigt, at butikkerne har oplevelser, som er med til at lokke kunderne ned på gaden. Det kan både være med til at øge indtjeningen samt udnytte lokaler og personale bedre.
»I stedet for at have en stille formiddag, hvor der ikke sker noget, vælger nogle butikker at udvide deres forretningsområde med noget, som kunderne kunne finde på at lave om formiddagen. Så det er en måde at skabe vækst med de lokaler og det personale, de allerede har,« siger Eva Steensig.
Ulempen ved at have flere forskellige forretningsområder kan være, at butikkerne skal passe på med ikke at gabe over for meget. De skal være gode til at drive begge områder, hvis det skal blive en god forretning.
»Fordi man er god til at sælge et produkt, er man jo ikke nødvendigvis god til at sælge en service. Så butikkerne skal også passe på med ikke at strække sig for langt, så konceptet knækker, og der ikke længere er økonomi i det,« siger Eva Steensig.