Kære Smedegaard: Her går det godt, send flere penge

Hanne Sørensen er ikke i tvivl. A.P. Møller - Mærsks topchef, Nils Smedegaard, bør skyde flere penge i logistikselskabet. Her bliver det fremover nemmere at skabe et pænt afkast end i koncernens store områder.

»Vi er interessante for gruppen, fordi vi er den eneste af otte enheder i Mærsk-gruppen, hvor det ikke er nødvendigt at investere så meget kapital for at skabe et pænt afkast. Det burde alt andet lige være interessant. I hvert fald hvis jeg selv skal sige det,« siger Damco-chef Hanne Sørensen. Foto: Mærsk
Læs mere
Fold sammen

Topchef Nils Smedegaard bør skele mere til det i Mærsk-sammenhæng mindre logistikselskab Damco. Det hollandskbaserede og fuldtejede A.P. Møller - Mærsk-selskab har fundet en vej til at skabe et afkast, som resten af selskabets virksomheder som Maersk Line eller Maersk Oil vil få sværere ved at leve op til. Derfor bør selskabet være et af de meste interessante for den øverste Mærsk-ledelse, mener selskabets adm. direktør Hanne Sørensen.

Damco – der siden finanskrisen har været gennem flere svære år – er på vej mod bedre indtjening, siger Hanne Sørensen. Og på sigt har selskabet klare fordele, som burde sikre Damco en pæn placering blandt selskaberne i Mærsk-koncernen. Damco er nemlig atypisk på den måde, at selskabet ikke kræver de enorme milliardinvesteringer, som de andre områder er kendetegnet ved.

»Vi er interessante for gruppen, fordi vi er den eneste af otte enheder i Mærsk-gruppen, hvor det ikke er nødvendigt at investere så meget kapital for at skabe et pænt afkast. Det burde alt andet lige være interessant. I hvert fald hvis jeg selv skal sige det,« siger hun.

Alle selskaber i A.P. Møller - Mærsk skal levere afkast på mindst ti pct. af de penge, selskaberne bruger på investeringer. Sådan lyder den officielle målsætning, der er valgt, fordi tallet ligger over, hvad investorerne normalt kan opnå ved gennemsnitlige investeringer uden for det danske olie- og shippingkonglomerat.

Det kæmper flere af koncernens områder i øjeblikket med. Containerrederiet Maersk Line er hårdt presset af lave fragtrater, mens Maersk Oil kæmper med de pressede oliepriser.

Kraftig forbedring

I den situation var Damco ved årsregnskabet en mindre overraskelse. Selskabet har i de senere år ikke kunnet leve op til de overordnede krav fra gruppen, og det har været spekuleret i, at selskabet kunne blive solgt fra.

Men i de senere år er tallet blevet kraftigt forbedret. Og Damco har den fordel, at selskabet ikke har behov for samme omfang af investeringer, som de øvrige områder. Selskabet minder mere om en IT-virksomhed med få aktiver.

Damco står blandt andet for, at de varer, som de store vestlige selskaber producerer i Kina, når frem i tide og til den rigtige dato. Det kræver en stor IT-platform, men ikke de store investeringer i skibe eller platforme, som A.P. Møller - Mærsks store selskaber har behov for.

»Hvis vi kigger på vores industri, har der historisk været pæne afkast i forhold til containerindustrien. Det er logisk, for når du har meget investeret kapital, skal du have noget mere bundlinje for at få et højere afkast. Så hvis du investerer en krone i den her industri i forhold til containerindustrien, så kan du få noget mere afkast,« siger Hanne Sørensen.

I 2015 nåede afkastet 7,1 pct. efter flere år med et negativt afkast, men det rækker ikke til at være blandt den bedste fjerdedel i industrien. Det, føler Hanne Sørensen sig dog sikker på, vil ske.

»Vi er stadigvæk langt fra afkastet i resten af industrien, men vi er på vej op,« siger hun.

Konkurrenterne er giganter som schweiziske Kühne+Nagel eller danske DSV, der omsætter for mere end 50 mia. kr., mens Damco sælger for mere beskedne 18 mia. kr.

Damco-navnet stammer fra containerrederiet P&O Nedlloyd, som A.P. Møller - Mærsk købte i 2005. P&O Nedlloyd havde bygget en større logistikvirksomhed, og den blev efterfølgende lagt sammen med Maersk Logistics, som det danske rederi selv havde opbygget. I første omgang blev selskabet fusioneret og fik hovedkontor i København, men i 2013 rykkede Damco tilbage til Haag i Holland tæt på, hvor selskabet blev stiftet i 1905.