Kæmpegebyr låser forsikringskunder

Det kan hurtigt koste over 3.000 kroner at skifte forsikringsselskab det første år. De høje flyttegebyrer er fælles for forsikringsselskaberne, og de ødelægger konkurrencen, advarer eksperter.

Der bliver lagt ekstra gebyrer på forsikringerne - lige fra bil- til rejseforsikringen - hvis man skifter inden for det første år, og det går ud over konkurrencen. Foto: Claus Bech Fold sammen
Læs mere

Danske forsikringskunder er låst fast til deres forsikringsselskab med et sæt gyldne håndjern. Men de er kun gyldne for forsikringsselskaberne selv, for forsikringsbranchen er tilsyneladende blevet enige om, at det skal koste omkring 500 kroner pr. bil- eller husforsikring, hvis man ønsker at skifte selskab inden for det første år.

De fleste kunder opnår samlerabat ved at samle forsikringerne i ét selskab. Men det betyder også, at det sammenlagt koster godt 3.000 kr. at flytte selskab det første år, hvis man er en familie, der har samlet de mest gængse forsikringer, viser Berlingskes gennemgang. Det er ødelæggende for konkurrencen, og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen bør kigge på sagen, mener førende konkurrenceeksperter Peter Møllgaard:

»Er der ikke relation til omkostningerne for selskaberne, så kan man sige, at det er en konkurrencebegrænsende faktor.«

Forsikringsselskabernes brancheforening, Forsikring og Pension, blev i 2005 enige med de seks største selskaber om en gebyrpolitik, der blandt andet dikterede et supplerende gebyr på op til 500 kr. pr. forsikring, en kunde flyttede inden for første år. Konkurrencestyrelsen kritiserede brancheforeningens henstilling, da de mente, at loftet i praksis ville betyde, at alle selskaber ville lægge sig på loftets niveau på 500 kroner.

På den baggrund fjernede Forsikring og Pension anbefalingen om et loft på 500 kr. Alligevel er det i dag tilfældet for både bil- og husforsikringer i de seks største selskaber, at det koster omkring 500 kroner i flyttegebyr.

Hvis en brancheorganisation melder konkrete priser ud for deres medlemmer, kan det være i strid med lovgivningen, oplyser vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Carsten Smidt:

»Uanset hvad skal man som branche-organisation holde sig langt væk fra at indikere noget om fremtidige priser inden for branchen. Om der her er tale om en standardomkostning, som man har ved at skifte, tør jeg ikke sige.«