Kæmpe udskiftning af varer på COOPs hylder

Ind med nye varer - ud med de gamle. Coops topchef vil ændre danskernes madkultur blandt andet ved at skifte varerne ud i Fakta, Irma og Kvickly.

Peter Høgsted, administrerende direktør i Coop, skifter halvdelen af varerne ud i dagligvarekoncernens butikker. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Nissen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Coops topchef Peter Høgsted har annonceret, at han vil ændre danskernes madkultur, og i dag præsenterede han så, hvordan han har tænkt sig at gøre det.

Først og fremmest bliver varerne skiftet ud i Coops dagligvarerkæder, som omfatter Kvickly, SuperBrugsen, Dagli'Brugsen, Irma og Fakta. Det betyder med andre ord, at forbrugerne får et andet udvalg, end de hidtil har fundet i butikkerne, for et goddag til nye varer betyder også et farvel til de varer, der i dag fylder hylderne.

25 procent af alle fødevarer i alle Coops 1200 butikker vil blive erstattet af nye varer over de kommende fem år. Blandt andet skal 50 procent af alle fødevarer i Coops butikker være unikke Coop-varer.

Ifølge Coops food-direktør Jens Visholm er målet med de nye varer at forandre dansk dagligvarehandel og forbedre danskernes daglige madoplevelse.



Direktøren mener ikke, at dagligvarehandlen ligger i tråd med danskernes voksende interesse for madkvalitet, der viser sig andre steder, blandt andet i form af tv-programmer om mad og kager.  

»En stor del af alt tv handler om mad, men vi kan i stadig mindre grad selv lave maden. Vi bygger dyre samtalekøkkener, men laver ikke mad i dem. Vi bruger mindre end 10 procent af vores disponible indkomst på fødevarer, hvilket er blandt det laveste i Europa. Vi mener, der er noget at arbejde med,« siger Jens Visholm i en meddelelse.

Den holdning lagde Peter Høgsted allerede grundlaget for, da han gjorde sin entre som topchef i Coop. I januar præsenterede Peter Høgsted sin strategi for dagligvarekoncernen, og dengang kaldte topchefen dagligvarebranchen for »kedelig« og »fantasiløs.«

Nu forsøger han at give de danske forbrugere et alternativ til de utallige discountbutikker, der den seneste tid er skudt op på det danske marked.

Og der er grund til at ændre strategien i Coop. Selskabet har de seneste år kæmpet med ringe indtjening og fremlagde et regnskab for 2013, der var det dårligste i ni år. Driftsoverskuddet lød på 85 millioner kroner mod en driftsindtjening året før på 287 millioner kroner.   

Coops forventninger til 2014 er et væsentligt bedre resultat, og det skal altså blandt andet skabes med en række ændringer i varesortimentet.



Peter Høgsted er kendt som en leder, der ikke er bange for at tage utraditionelle metoder i brug for at ændre gængse vaner i detailbranchen. Han har en fortid i Ikea, hvor han gjorde sig bemærket ved at hæve månedslønnen for kasseassistenterne med 4-5.000 kroner, og nu sætter han altså ind med ambitiøse mål i dagligvarebranchen.



For at får et mere differentieret udvalg af danske varer i butikkerne, vil Coop etablere partnerskaber med flere mindre leverandører, ligesom en ny forhandlingsmodel for de små leverandører, der ikke længere skal indgå årsaftaler som de store, vil blive implementeret.

Derudover præsenterer Coop 500 nye varer gennem nye partneraftaler med kokke om udvikling og udvælgelse af varer med mere smag, og koncernen lover at forstærke indsatsen for at øge udvalg og salg af ansvarlige varer inden for økologi, dyrevelfærd og sundhed.