Helt inde i bunden af den smalle Sakskøbing Fjord ligger Bredgaard Bådeværft, der bygger fiskefartøjer, joller og specialskibe i glasfiber.

Bredgaard har sammen med to andre lokale virksomheder budt på en gangbro i glasfiber hen over jernbanen til Rødby, der skal udvides fra et til to spor i forbindelse med bygningen af den 48 milliarder kroner dyre tunnelforbindelse under Femern Bælt.

Bredgaard fik ikke ordren, fordi Femern A/S, der er bygherre, i sidste øjeblik bestemte, at broen kun måtte laves i træ. Var ordren kommet i hus, ville den have øget Bredgaards produktpalet og kompetenceniveau, men virksomheden giver ikke op af den grund.

Bredgaard er med i et netværk af virksomheder fra primært Lolland-Falster, der håber at få del i underleverancer til det omfattende tunnelprojekt, som skal forbinde Danmark og Tyskland i 2021.

»Under byggeriet får entreprenørerne og deres leverandører formentlig brug for en række specialfartøjer, som vi er leveringsdygtige i«, siger bådværftets direktør, Michael Jakobsen.

Sammen med 40 andre virksomheder er han en del af Femern Service Partners (FESPA), der markedsfører sig over for de entreprenørkonsortier, der er blevet udvalgt til at byde på det store tunnelprojekts fem hovedentrepriser.

Entrepriserne vedrører udgravningen af en rende til tunnelelementerne, selve betontunnelen (to entrepriser), tunnelens landanlæg i form af portaler og ramper og etableringen af tunnelens eltekniske del. Desuden skal der bygges en tunnelfabrik med tilhørende havn. Havnen, der skal nedlægges igen, når byggeriet er færdigt, bliver Danmarks tredjestørste.

Tilbud på tunnelfabrikshavn

I det netværk, Bredgaard er medlem af, sidder netværkets direktør og stifter, Jan Oldenburg, i en kontorpavillon på havnen i Rødby. Han bruger i disse dage blandt andet sin tid på at skrue et tilbud sammen på »Port Management«. Den nye tunnelfabrikshavn vil få anløb af mange skibe og specialfartøjer. Anløbene skal koordineres og styres, og på havnen skal skibene indklareres, lastes og losses, varer opmagasineres, besætninger skiftes ud. Det kan medlemmerne i FESPA-netværket håndtere, hvis de arbejder sammen.

Pavillonen, som Oldenborg har til huse i, er leveret af ABC Pavilloner i Silkeborg. Sammen med andre partnere i netværket vil ABC byde ind på den camp, der skal være bolig for de 3.000 ansatte, som mere eller mindre permanent vil arbejde på tunnelprojektet frem til 2021.

På den anden side af færgehavnen har logistikvirksomheden Blue Water Shipping en filial. I Rødbyhavn er Blue Water desuden omdrejningspunkt i et andet netværk af underleverandører, FB Suppliers, som gør deres hoser grønne over for de entreprenører, der byder tunnelens store hovedentrepriser.

Niels Tolstrup, udviklingsdirektør i Blue Water, har taget initiativ til Femern Belt Services. I ejerkredsen indgår ferie- og badecentret Lalandia, Erhvervspark Lolland, der blandt andet rummer marinevirksomheden MAN Holeby Diesel og Martin Skibsted, en jysk iværksætter, der har udviklet de nedlagte sukkerfabrikker i Sakskøbing og Holeby til kontor og hotel.

Mens FESPA satser på godt 40 enkelt-leverandører inden for specialfelter, har FB Suppliers flere end 140 medlemmer – der kan for eksempel være flere konkurrerende tømrere eller maskinfabrikker med. Netværkets opgave er at sørge for, at deltagerne kender til de udbud, der kommer, og i praksis får mulighed for at byde på dem. De, der får en ordre, har selv det økonomiske ansvar.

I øjeblikket er man i FB Suppliers travlt beskæftiget med at levere indikative priser på alt fra seks kilometer trådhegn, til rendegravning, buskørsel, sygepleje og vagttjeneste. Sammen med taxaflyselskabet Backbone Aviation i Esbjerg er Blue Water også ved at arrangere regelmæssig betjening af flyvepladsen i Holeby nær Rødbyhavn, der er godkendt som international lufthavn.

Besætningsskift, møder i forbindelse med byggeriet og fremførsel af reservedele skaber behovet.

Desuden overtager Blue Water pr. 1 januar driften af Bandholm Havn på Nordlolland, der ventes at blive central for indskibning af materialer til bygningen af den nye tunnel-fabrikhavn på Lollands sydkyst.

»Ideen er at samle alle lokale leverandører i et netværk og give entreprenører én indgang til medlemmerne. Det gør det lettere for alle parter i et stort byggeri«, siger Blue Waters Niels Tolstrup.

Han trækker på Blue Waters erfaringer med etablere netværk i blandt andet Grenaa, hvor virksomheder i Djurs Windpower har været med til at levere ydelser til den store havvindmøllepark, som er etableret ved Anholt.

»Det handler i høj grad om at få lokale produktions- og servicevirksomheder op i et højere gear ved at påtage sig mere krævende opgaver,« siger han.

Det vil også medføre, at arbejdskraften i området får et kompetenceløft, som rækker ud over tunnelprojektets byggeperiode.

Det håber direktør Mikkel Wesselhoff, der leder Business LF, erhvervsudviklingskontor for Guldborgsund og Lolland kommuner, også. Sydhavsøerne, som Lolland og Falster kaldes lokalt, får ofte prædikatet Udkantsdanmark hæftet på sig.

Småt er godt, men ikke godt nok

Mikkel Wesselhoff ser Femern-projektet, der også omfatter en ny jernbanebro over Storstrømmen, som den løftestang, der skal opgradere landsdelens virksomheder og give dem et løft, der skaber nye perspektiver for Lolland-Falsters fremtid.

Hovedparten af virksomhederne på Lolland-Falster er små og lokale. De lever egentlig overraskende godt, men er ikke særlig ekspansive og udadvendte. Derfor er øernes traditionelle virksomheder inden for sukker- og frøproduktion stadig omdrejningspunkt for en stor del af erhvervslivet i området.

Lolland-Falster har dog også præsteret inden for den digitale økonomi. Prissammenligningstjenesten Pricerunner.dk er skabt af Martin Andersen, som er fra Nykøbing Falster. Tjenesten udbredes nu globalt, men det danske hovedkontor ligger i byen ved Guldborgsund.

I den digitale økonomi skabes der store formuer, men det sker med få medarbejdere. Pricerunner på Herningvej i Nykøbing F. har kun syv ansatte.

En anden af landsdelens kompetencer er metalarbejde på avanceret plan. Kompetencen har rod i Nakskovs stolte skibsværftstraditioner. Værftet er nedlagt for længst, men byens industrihavn eksisterer stadig. I flere år var den hjemsted for produktion af vindmølletårne i Vestas-regi.

Nu er virksomheden Eastmetal rykket ind på havnearealerne, hvor der færdiggøres store stålkonstruktioner, hvis enkeltelementer fremstilles til lave lønninger i Letland og siden sejles til Nakskov for at blive samlet.

Et tunnelprojekt som det under Femern indeholder meget stålarbejde. Men om lokale virksomheder kan være med her, er dog tvivlsomt.

Konkurrence fra England

De lokale danske underleverandører må se sig udfordret af mange internationale. Senest har den britiske ambassade bebudet et stort seminar i Rødby, hvor britiske virksomheder med erfaring fra tunnelbyggeriet under Den Engelske Kanal er indbudt til at orientere sig nærmere om Femern-forbindelsen. Den rummer i alt 55.000 mandeårs arbejde, når underleverancer tælles med. Lokale underleverandører skal dog ikke fortvivle, når de britiske firmaer gør deres entré.

»Det handler om at gribe mulighederne. Man skal lave alliancer med dem. Det er det råd, vi har giver vores netværksmedlemmer,« siger direktør Niels Tolstrup fra FB-Suppliers.