Kæmpe postkasser vejen frem for bedre e-handel

Nethandlen vokser kraftigt, men problemet er at få leveret varerne, mens folk er hjemme. Det kan store postkasser i skabsstørrelse løse, foreslår professor.

Handlen på internettet er femdoblet fra 2003 til nu, men kan sagtens blive endnu større. I dag køber danskerne for mindst 16 milliarder kroner på nettet om året. Men trods den kraftige stigning har nethandlen en alvorlig akilleshæl, der kan lægge en dæmper på væksten.

Problemet er det lille afsluttende stykke af distributionen, der går fra det sidste lager ud til forbrugeren. Løsningen kan ifølge professor Niels Bjørn-Andersen, Handelshøjskolen i København (CBS), være, at alle danskere får en kæmpe postkasse.

- Ofte kommer postbudet med varen, når køberen ikke er hjemme. Så bliver den kørt tilbage på posthuset, hvor den ligger, indtil køberen får tid til at hente den. Det sker med omkring halvdelen af alle pakker, siger Niels Bjørn-Andersen til Ritzau.

Forbilledet er de mælkeskabe, som mælkemanden i gamle dage stillede den friske mælk i.

/ritzau/