Kæmpe ombygning åbner ny bydel i København

To flerårige byggeprojekter ved Nordhavn Station skal gøre det lettere at komme til og fra den nye bydel med forventet 40.000 indbyggere.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

For cirka 175 millioner kroner bliver S-togsstationen Nordhavn de kommende godt to år ombygget, så det bliver lettere for togrejsende at komme til de nye udviklingsområder øst for stationen, der hidtil har været orienteret mod vest - altså mod en del af det "gamle" Østerbro.

Længst fremskredent er et projekt, som skal gøre det meget lettere at forlade stationen sydfra og drage over mod den kommende FN-by, som åbner på Marmormolen i løbet af næste år. Projektet omfatter en tunnel under jernbanen frem til Kalkbrænderihavnsgade, en del af Ring 2-systemet, som ligger mellem banen og havnen med blandt andet Marmormolen.

"Vi er i gang med entreprenørudbuddet, og projektet skal efter planen været afsluttet i midten af 2014," siger chefkonsulent Kirsten Ledgaard til Berlingske Business.

Hun er ansat i byudviklingsselskabet By & Havn, som sælger jord i blandt andet Nordhavn og på Marmormolen - og betaler de to stationsprojekter sammen med Københavns Kommune og statens Banedanmark.

Bliv tilmeldt Berlingske Business-nyhedsbrev om ejendomme og byggeri

Hurtigere til kæmpe-bydel

Det andet projekt går nærmest ud på at forlænge perronerne mod nord, så det bliver let at komme ned på Århusgade, der dels går mod vest ned til det "gamle" Østerbro, dels går mod øst, hvor vejen lægger navn til Århusgade-kvarteret, den første og sydlige etape af hele Nordhavn. Her ventes byggefasen ifølge Kirsten Ledgaard at ligge i 2014-15.

Ingeniørfirmaet Niras har vundet rådgivningsarbejdet ved begge projekter.

Hele udviklingsområdet skal om nogle årtier nogle årtier skal have 40.000 indbyggere og 40.000 arbejdspladser som tidligere omtalt af Berlingske. Blandt andet skal store arealer inddæmmes fra Øresund - med jord fra udgravningen til metrocityringen.

Nordhavn får også sin egen lille metrogren. Den skal stå klar i 2019 som en afgrening fra Østerport med stop ved Nordhavn Station og endestation på Orient Plads. Senere kan afgreningen forlænges med en sløjfe på Nordhavn, når området er tættere på at være fuldt udbygget.