Kæmpe millionunderskud i Jensens Bøfhus efter mediestorm

Koncernen bag Jensen’s Bøfhus kan præsentere et blodrødt regnskab for 2015, hvor resultatet før skat lander på -56,5 mio. kr. En mediestorm, der ramte virksomheden i slutningen af 2014, kostede dyrt for koncernen, skriver ledelsen i årsrapporten.

Foto: Christian Liliendahl.
Læs mere
Fold sammen

Jensens Food Group A/S, hvis kerneforretning er Jensen’s Bøfhus, har haft et rædselsfuldt 2015.

Koncernen har netop offentliggjort årsregnskabet for det forgangne år, der viser et fald i både resultatet før skat, omsætning og egenkapital.

Årets resultat lander på -56,5 mio. kr., og dermed øger koncernen underskuddet med knap 26 mio. kr. fra 2014. Omsætningen falder fra 864 til 813 mio. kr., mens egenkapitalen er skrumpet med 56 mio. kr, så den nu er 31,5 mio. kr.

»Koncernresultatet for 2015 er særdeles utilfredsstillende. Omsætningen er faldet 5,8 pct. i forhold til 2014, hvor dog hovedparten af faldet er drevet af restauranter, der er overgået til franchise, og underskuddet er øget til -56,5 mio. kroner,« skriver ledelsen i årsrapporten.

Mediestorm får skylden

I slutningen af 2014 var Jensen’s Bøfhus ude i en massiv mediestorm, efter det kom frem, at restaurantkæden havde lagt sag an mod Jensen’s Fiskerestaurant i Sæby i en stridighed om retten til navnet »Jensen«. Det har angiveligt kostet dyrt på bundlinjen, skriver ledelsen.

»De danske restauranter kom svagt fra start i 2015, som følge af mediestormen i slutningen af 2014, hvor en klar højesteretsdom til gunst for Jensen’s Bøfhus vedr. uberettiget anvendelse af »Jensen’s-brandet«, afledte en uventet kraftig og negativ mediestorm, der medførte en betydelig reduktion i antallet af gæster.«

Kæden oplyser, at der i 2015 er afviklet to ikke profitable restauranter, mens tre restauranter er overgået til franchise. I slutningen af 2015 havde kæden 48 restauranter, og det samlede antal gæster i for hele 2015 var 5,5 mio.