Kæmpe fyringsrunde hos Philips

Krisen kradser hos elektronikproducenten Philips, der nu fyrer 6000 mand. Det sker efter et jammerligt kvartalsregnskab

Der sælges fortsat masser af elektronik, men producenterne lider under krisen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Steve Marcus/Reuters
Efter et kvartalsregnskab i den aldeles kummerlige afdeling, ser den hollandske elektronikproducent, Philips sig nu nødsaget til at skære 6000 stillinger væk.

Samtidig bremses et aktietilbagekøbsprogram, meddeleler koncernen. Philips fremlagde mandag et kvartalsregnskab med et tab på hele 1,47 milliarder euro, der ifølge Philips-chefen skyldes "hastigheden og voldsomhed af den økonomske afmatning i 2008".

Philips forventer, at den slappe sitaution fortsætter i 2009. Det pauvre resultat skyldes dog til dels nedskrivninger af en række aktiviteter - og selskabets aktiviteter på sundhedsområdet meldes fortsat i vækst. Philips er en af de få virkelig store europæiske elektronikproducenter, der laver alt lige fra elektroniske fodbade til Hifi-anlæg.

Den hollandske virksomhed er dog langt fra den eneste, der er i krise. Blandt andre Sony har advaret om dårlige resultater som følge af den økonomiske krise, og fyringsrunderne er i gang over store dele af elektronikbranchen.

Det samme gælder de store mobilproducenter, hvor der fyres i flæng. Både Nokia og Sony Ericsson har strittet ansatte ud, og Motorola lukkede for nylig deres udviklingsafdeling i Aalborg. Også koreanske Samsung har meddelt deres føreste tab i kvartalsregnskab nogensinde.

For nyligt meldte Branchen Forbrugerelektronik, der i Danmark repræsenterer forhandlere og producenter af elektronik, at branchen står overfor en nedgang i omsætningen på godt en milliard kroner. Forklaringen var dog ikke den finansielle krise, men at priserne på forbrugerelektronik var styrtdykket som et resultat af langt større salg end bare for få år siden.

Branchen som helhed har næsten fordoblet sin omsætning siden 1999 til 11,3 mia. kroner i 2007 - og selv om priserne, og dermed omsætning er faldet - er styksalget uændret. Dermed har forbrugerne ikke indstillet deres køb af elektronik.

Mobilbranchen, hvor Philips også er aktiv, døjer dog både med lavere salg og at folk vælger en billigere telefon end under opsvinget.